CB_banner_new.jpg
Szendi Gábor: fantaszta rákterapeuta

Szendi Gábor: fantaszta rákterapeuta

2013.05.18. 00:13 dolphin

breast_cancer_awareness_1.jpgAngelina Jolie vallomása a NYTimes hasábjain kétségtelenül a hét híre lett és az egész világ figyelmét a mellrákra, illetve a gyakran mögötte álló örökletes okra, a BRCA1 és 2 génekben bekövetkező mutációkra irányította.

Öröm az ürömben, hogy a hasznos figyelemfelhívás és ismeretterjesztés mellett megjelentek a legostobább ezoterikus konteo elméleteket nyomató fantaszták is, akik - jól bizonyítva, hogy akinek csak kalapácsa van, minden problémát szögnek lát - az alkalmat arra használták ki, hogy amúgy is lejárt szavatosságú kedvenc "elméleteiket" nyomják az előtérbe.

Olvasótáboruk és relatív ismertségük miatt a mezőnyből  kiemelkedik Somamamagésa, és régi ismerősünk, Szendi Gábor. Míg előbbinek a bornírt hülyeségéről Szily Laci a Cinken már leszedte a keresztvizet, méltatlanul kevés figyelem irányult utóbbi tudományosabbnak hangzó, de nem kevésbé ostoba állításaira (amelyeket, mint volt oly kedves emlékeztetni minket, a más téren is kétes elméleti háttérrel megtámogatott "Paleolit táplálkozás" c. művéből reciklizál - ezzel korábban itt és itt foglalkoztunk).

Szendi állítása szerint Jolie-t megvezették és tulajdonképpen elég lett volna a súlyára vigyázni, na meg persze egy kis D-vitamin és sose lett volna semmi baja:

"Példának okáért itt vannak a mellrák kapcsán az 1990-es években felfedezett BRCA1 és BRCA2 gének. [...] A két gént úgy kezdik tekinteni, hogy ezek az öröklődő mellrák genetikai hordozói. [...] Amerikában az e két gént hordozóknál mellamputációt és petefészek vaklamint méhkürt eltávolítást végeznek a rák megelőzésére.

A mellrák ellenes kampányokban a hatékonyabb szűrésre buzdítanak, aminek a következménye 20-25%-os fölösleges műtét és megelőző mellamputáció, de soha nincs szó pl. a D vitaminról, mint a legolcsóbb és az egyik leghatékonyabb megelőzésről. Moray Campbell és munkatársai 2000-ben kimutatták, hogy a D vitamin a BRCA1 gén szabályozója (Campbell és mtsi., 2000). A BRCA1 és 2 géneket tehát a D vitaminhiány provokálja. Milyen különös, hogy egészen máig erről összesen egy vizsgálat jelent meg. Vizsgálták viszont a rák egyéb tényezőit. Amikor BRCA1-2 gént hordozó mellrákos nőket hasonlítottak össze kontrollokkal, kiderült, hogy a BRCA1-2 gént hordozók közt 44% volt 30-as BMI-nél nagyobb testtömeg indexű, szemben a kontrollok 22%-os arányával (Ready és mtsi., 2010).[...]

Ezeket a géneket hordozták őseink is, de a mellrák ismeretlen betegség volt az ősidőkben, vagy a természeti népek körében. Mert állandóan "sportoltak", ill. paleolit módon táplálkoztak. Ezek a "gyilkos gének" elsősorban a nyugati táplálkozás és mozgásszegény életmódra aktiválódtak."

Tovább is van, mondja még, de nem lesz jobb, csak hosszabban köszön vissza ugyanaz a nonszensz. És ebben a két bekezdésben benne van minden, aminek alapján biztosak lehetünk, hogy Szendinek halvány fogalma sincs az egészről.

Mielőtt ízekre szedjük a fenti irományt, lássuk először, hogy a valóságban mit is csinálnak a BRCA gének.

A névhasonlóság ellenére két különböző, egymásra aminosavsorrendben nem hasonlító fehérjéről van szó, amelyeket az kapcsolt össze, hogy mindkettőt mellrákos betegekben azonosították először, mert mutációjuk a megbetegedés okozójának bizonyult. Ma már tudjuk, hogy emellett a funkciójuk is kapcsolódik egymáshoz, ez magyarázza a bennük bekövetkező mutációk hasonló következményét.

A BRCA1 feladata, egészséges egyedekben, hogy a károsodott DNS-t kijavítsa. A kettősszálú DNS ugyanis időnként eltörik (ennek lehet az oka pl. UV-sugárzás, vagy reaktív (sejt)anyagcsere-melléktermékek), amit a sejt hibajelző mechanizmusai jeleznek és olyan molekuláris mechanizmusok kapcsolnak be, amelyek a hibát igyekeznek megszüntetni. Alapvetően két mechanizmus jön szóba a javításnál: az úgynevezett Homology Repair (HR), amikor a sejt, kihasználva, hogy a diploid élőlények minden kromoszómából nem egyet, hanem egy párat hordoznak, a másik kromoszómán meglevő, nem sérült kópia információja alapján javítja ki a sérülést. Ez nagy pontosságú folyamat, aminek a végén csak ritkán marad bent hibás információ. A másik a Non-Homologous End Joining (NHEJ) folyamata, amikor törött DNS végeket összekapcsol a sejt, nem törödve azzal, hogy esetleg a két végpont közül elvész valamennyi információ, vagy, ha több törés is van, esetleg eredetileg nem összeillő szálak is összekapcsolódhatnak. Könnyen belátható, hogy ez a pontatlanabb javítás sokszor új mutációk megjelenéséhez vezethet.

BRCA1-funtcion.jpg 

A BRCA1 fehérje a HR folyamatában játszik szerepet, a DNS-törés után aktivizálódik és egyrészt segít összeszerelni azt a molekuláris apparátust, amely a homológ javítás elvégézéséhez (illetve a gyakran ezzel együttjáró homológ rekombináció lezajlásához) kell, másrészt megállítja a sejtciklust, hogy amíg a hiba ki nem javítódott, a sejtosztódás ne folytatódhasson, mert annak beláthatatlan következményei lehetnek. 

A BRCA2 kevésbé központi fehérje, ugyanakkor a HR lezajáláshoz szintén nélkülözhetetlen. A BRCA gének nélkül tehát nem tud lezajlani a nagy pontosságú HR, így a DNS hibajavítás az NHEJ útvonalon zajlik. S a nagy számok törvénye alapján ez előbb-utóbb mutációk megjelenését eredményezi. Minél több mutáció jelenik meg, annál nagyobb esély van egy káros, rákot okozó (pl. metasztázist elősegítő) elváltozás megjelenésére és rögzülésére is. Azaz, ha a BRCA gének nem működnek rendesen valamilyen mutáció miatt, azzal a teljes sejt mutációs rátája megnő. Tehát az öröklött mutáció megnöveli a rák kockázatát (nőkben és férfiakban egyaránt, tegyük hozzá), és az általános populációhoz képest, ahol a nők 12%-a lesz mellrákos, a BRCA1 mutációt hordozók közt az arány 60% körüli. Ezért fontos a genetikai szűrés (annak vizsgálata, hogy valaki hordoz-e hibás BRCA variánst) és ezért súrolja a perverzió határát, hogy ez egyetlen cég monopóliuma lett, de ez egy másik történet.

Mindkét génben számos mutációt azonosítottak különböző betegekben, ezek többsége olyan - szaknyelven nonszensz - mutáció, amely egy rövid, funkcióképtelen fehérje megjelenését okozzák. (Aki bővebben szeretne erről olvasni, annak ajánlom Oláh Edit cikkét a Magyar Tudományban.)

BRCA_mutations.gif

E zanzásított felvezetés során ugyan még csak a BRCA-król való tudás felszínét kapargattuk meg, de már tudunk annyit, hogy pontosan megérthessük, hogy hogyan és hány helyen mond blődséget Szendi.

Kezdjük rögtön azzal, hogy "az e két gént hordozóknál mellamputációt és petefészek vaklamint méhkürt eltávolítást végeznek", ami, ha igaz lenne, azt jelentené, hogy minden nőt ivartalanítanak és a férfiakat is mellamputációnak vetik alá. Ugyanis a két gént természetesen mindannyian hordozzuk, egészségesek és mellrákosok is, csak míg az egészségesek génjei ellátják a funkciójukat, a betegekéi nem. Szendi tévedésének oka, hogy keveri a gén és az allél fogalmát, vagyis nem tudja a jelek szerint, hogy egy génnek egy adott közösségben több variánsa (allélja) is létezhet, normális és mutáns. A mellrák kockázatát nem a gén jelenléte növeli meg, hanem az, ha mutáns allélt hordoz valaki.

Ehhez a ponthoz kapcsolódik tulajdonképpen az is, hogy mint az az idézett szövegből kiderül, Szendi a BRCA gének indukálását tartja valamiért ördögtől valónak ("soha nincs szó pl. a D vitaminról, mint a legolcsóbb és az egyik leghatékonyabb megelőzésről. [...] A BRCA1 és 2 géneket tehát a D vitaminhiány provokálja.  [...] Ezek a "gyilkos gének" elsősorban a nyugati táplálkozás és mozgásszegény életmódra aktiválódtak"), vagyis nem érti, hogy nem az a baj, ha jelen vannak a gének, hanem ha nincsenek jelen, vagy hibás formában vannak jelen. Ismét ott vagyunk tehát, hogy a mutáns és nem-mutáns allélok létezését és működését nem érti polihisztor étrendszakértőnk. (És ugyan nem világos, hogy mit ért Szendi "provokáció" alatt, de abból kiindulva, hogy korábban a gének jelenléte miatt már kezdte is volna a masztektómiát, illetve a szövege végén az egyértelmű "aktiválódás" kifejezést ahsználja, némi joggal feltételezhetjük, hogy a gének indukciójára próbál utalni. Ez esetben csak hab a tortán, hogy az általa citált cikk pont arról szól, hogy a D-vitamin aktív formája indukálja a BRCA1 átíródását, nem pedig a hiánya, így fejti ki ráksejtek osztódását gátló hatását...)

Szintén meg kell említenem, akárcsak Szendi máshol más kontextusban elejtett "a paleolitikumban így volt" levezetései kapcsán, ez esetben sincs jelnleg semmilyen adatunk arról, hogy mekkora lehetett 100, 1000, 6000 évvel ezelőtt a BRCA mutációk, illetve a mellrák gyakorisága (de az biztos, hogy nem nulla). 

Végül szintén ide kapcsolódik, hogy Szendi nem hallott az autoszomális domináns mutációkról sem, márpedig, ha valaki megnézi az előbbi ábrát, láthatja, hogy minkdét gén öröklődése kapcsán előkerül ez a fogalom. Autoszomális dominanciáról akkor beszélhetünk, ha a gén mutáns alléljáról egy olyan termék képződik, ami a jelen levő egészséges fehérjék működését is gátolja (az iskolai biológia órákon előkerülő klasszikus genetikai példák ezzel szemben általában recesszív mutációkat hoznak fel, ahol csak akkor van következméne a mutációnak, ha mindkét génkópia hibás). Vagyis egyetlen hibás allél jelenléte közel olyan hatást vált ki, mintha teljesen hiányozna ez a gén, illetve mindkét verziója hibás lenne.

Összefoglalva Szendi mindössze azt nem tudja, mi a gén és mi az allél, hogyan működnek a BRCA gének és meghibásodásuk miért okoz mutációt. Ki is lenne alkalmasabb, hogy genetikai szaktanácsadásba kezdjen...

(BRCA témában még ajánlom Kiss Gergő posztját.)


Chowdhury D, Choi YE, Brault ME. (2013) Charity begins at home: non-coding RNA functions in DNA repair. Nat Rev Mol Cell Biol 14(3):181-9.

129 komment rákkutatás öröklődés human szendi gábor Tovább
Szendi Gábor: fantaszta rákterapeuta Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
129 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Hogyan vernek át? A mérgezett víz esete Hogyan vernek át? A mérgezett víz esete
  • Mikortól jelent meg a nyugati világban a post-truth szemlélet? Mikortól jelent meg a nyugati világban a post-truth szemlélet?
  • Miért egyenlőtlen a Lyme-kór fertőzések eloszlása? Miért egyenlőtlen a Lyme-kór fertőzések eloszlása?
  • Mit eszik egy igazi sárkány? Mit eszik egy igazi sárkány?
  • Hogyan tervezzünk új antibiotikumot? Hogyan tervezzünk új antibiotikumot?

A bejegyzés trackback címe:

https://criticalbiomass.blog.hu/api/trackback/id/tr855305368

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Ketogén diétával a rák ellen? 2013.06.27. 11:16:20

A La vida loca nevű osztrák honlap blogján (amihez Daniela Pfeifer dietetikus mellett Dr. Ingo Paulsen biológus, Steffen Schalk fitness- és egészség-coach, valamint Mia Schöbel LifeCoach adja a nevét) idén februárban megjelent egy bejegyzés Steffen, az...

Trackback: A BRCA1 esete a női mellekkel 2013.05.21. 14:31:15

Szenzáció! Lebukott a BRCA1!  Most fény derül minden titokra! Helyszíni tudósítónktól Ön is megtudhatja, hogy mi áll a BRCA1 és a mell- illetve petefészekrák titkos kapcsolata mögött! Elnézést, egy csöppet elragadtattam magam. Az elhíresült Ange...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szeretném látni az összes kommentet! (129)
Az utolsó 100 komment:

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás · http://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu/ 2013.05.18. 23:30:54

@MMSZoli: A baj ott van, hogy mélyebb és rendszerezetten elsajátított élettani, táplálkozásélettani, genetikai stb. ismeretek nélkül teszi ezt. (Alapos ember, legtöbbször áthidalja ezt a hiányosságot.)

Van amiben igaza van, van amiben nincs. Az olvasói pedig nem tudják ezt eldönteni.

Tény, hogy D-vitamin kérdésben évek óta hasonló a felfogásunk, nézetünk. (A sport és D-vitamin kapcsolatáról például én írtam itthon előbb, de ez is még csak elmélet!)
Válasz erre 

Siri Keeton · http://thedarkenlightenment.blog.hu/ 2013.05.18. 23:40:38

@dolphin: "Nem egészen értem, hogy miért mentené Szendit, azt hogy más sem érti mit jelentenek alapvető genetikai fogalmak."

Én nem ezt írtam. Kinek a hozzászólására reagáltál?

Egyébként Szendi esetében nem világos, hogy nem érti a fogalmat, vagy csak pongyolán használja. Én rengeteg fogalmat szoktam pongyolán használni. Egy autószerelő ha azt mondja, hogy "abban az autóban van ékszíj", akkor ugye hülyeséget mondott, hiszen minden autóban van ékszíj, csak éppen abban az egyben rossz. De mégis érthető, mit mond, és a szóhasználata alapján nem megítélhető, hogy mennyire ért hozzá.

Amennyire tudom, Szendi nem tanult magyarul orvoslást, amit tud, azt autodidakta módon szerezte, ezért érthető, hogy magyarul pongyolán fog fogalmazni, mivel az ismereteit angolul szerezte, és megpróbálja magyar köznyelvre átfordítani az angol nyelvű ismeretét.

Teljesen értelmetlen a gén és allél különbségén lovagolni, hogy mást ne mondjak, én is értem a különbséget a kettő között, de mégis sokszor gént mondok allél helyett. A köznyelvben nem mindegy? Ez nem egy tudományos cikk volt.

Az lenne a kérdés, hogy a forrásként hivatkozott cikkek közül valamelyiket félreértelmezte-e, esetleg vitatottak-e a forrásai, vannak-e más források, amik az övéinek ellentmondanak (de amit Szendi nem említ). Más szóval, tartalmilag igaz-e, amit ír.
Válasz erre 

padisah 2013.05.18. 23:40:52

@Teljesítményfokozó sporttáplálkozás:
most egy picit megzavarodtam hogy melyik elméletem volt téves, mindenesetre a pdf-et elolvastam és köszönöm

ha jól értettem a D vitamin hatása részben az immunrendszert gyengíti (autoimmun, allergia?), másfelől a sejtek differenciálódását elősegíti, ezért a rosszindulatú daganatképző mutáns sejtek is gyorsan differenciálódnak, amitől csökken a veszélyességük
Válasz erre 

dolphin · http://adlibitum.hu 2013.05.18. 23:44:46

@Siri Keeton: Nagyon egyszerű kérdésem, hogy Szendi - számomra zavaros - szövege alapján, szerinted mit kellett volna tennie Jolie-nak? Több D-vitamint fogyasztani? Az hogyan csökkentette volna a domináns mutánsként viselkedő BRCA1 allél hordozásából eredő kockázatot?
Válasz erre 

fordulo_bogyo 2013.05.18. 23:47:49

@padisah: "olvasva ezt a posztot .... azt nem értettem, hogy ha a BRCA1-BRCA2 gének szerepe ennyire alapvető, és befolyásolja minden típusú rák kialakulását, akkor miért van a fókusz konkrétan a mellrákon?"

Ez egy nagyon jo es erdekes kerdes!
Válasz erre 

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás · http://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu/ 2013.05.18. 23:52:47

@Siri Keeton: Lektoráltatnia kellene a könyveit, ez a megoldás. A táplálkozási "szakembere", Mezei Elmira sokat nem segíthetett neki, két éves holisztikus "tudományos" oktatáson szerezte az ismereteit.

"1998-2000 Angliában a Lawrence Plaskett Holistic Nutritional Medicine College-ban tanultam táplálkozás tudományt."

@padisah: Elnézést, fáradt vagyok. Nehéz érthetően fogalmaznom.

Igen, nagyon leegyszerűsítve erről van szó. A D-vitamin receptor is beleszól a hatásba más tényezők mellett, ezért sokaknál a kiegészítés nem segítene.
Válasz erre 

Siri Keeton · http://thedarkenlightenment.blog.hu/ 2013.05.19. 00:04:40

@Teljesítményfokozó sporttáplálkozás: A D-vitamin egy jó példa arra, hogy a "hivatalos" orvostudomány egy ilyen alapvető dologban évekig hülyeséget mondott. Még tavaly nyáron is nyilatkozta egy bőrgyógyász, hogy az emberek ne menjenek a napra, mert nyáron öt perc alatt megszerezzük a szükséges D-vitamin mennyiséget. Ja, ami a csontoknak kell.

Ez alapján sokan azt gondolják majd, hogy igaz, hogy a Szendi Gábor néha hülyeségeket mond, de hát a hivatalos orvosok is néha, miért ne higgyek inkább neki?

A megoldás az lenne, ha lenne néhány olyan orvos (te orvos vagy amúgy?), vagy ha van, akkor nagyobb láthatóságot kapna a médiában, aki a naprakész eredményeket népszerűsítené, és akkor sarlatánságok nélkül, de mégiscsak a "hivatalos" ajánlásokat megelőzve lehetne információkhoz jutni.
Válasz erre 

soproni1 2013.05.19. 00:04:45

A BRCA gén olyan, mint a Biffidus Effensis. Az egyik a gyomorban csinál jót, a másik a rákot okozza. Amire kiderül, hogy csak azért tudományos, hogy lehessen rá állami támogatást kapni, addigra lesz új " felfedezés" . Pont, mintba klímakutatás. Csak száz év mulva bukik a sok nagy tudományos felfedezés.
Válasz erre 

szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2013.05.19. 00:48:26

nos, ha az első kommentem nem tetszik, azaz kicenzúrázod, majd másho-l/va megírom.
Válasz erre 

szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2013.05.19. 08:06:48

@dolphin:

látszik, h te qrva nagy szakértő vagy:
"BRCA gének.

A névhasonlóság ellenére két különböző, egymásra aminosavsorrendben nem hasonlító fehérjéről van szó, " - nos, a gének nem fehérjék, hanem nukleinsavszakaszok

ennyit a te tudományos hitelességedről.
--------------------------------------

ez a mondat csak simán rossz: "Mindkét génben számos mutációt azonosítottak különböző betegekben, ezek többsége olyan - ... - mutáció, amely egy rövid, funkcióképtelen fehérje megjelenését okozzák." - okozza.

Ha az ember tudományt művel, vagy legalábbis azt a látszatot kívánja kelteni, hogy ő a tudomány térfelén játszik ilyen mondatok megengedhetetlenek.
Válasz erre 

szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2013.05.19. 08:07:02

nagyon fontosak @Siri Keeton: észrevételei
teljes mértékben egyetértek velük.
[ egy példa az újságírók "slendriánságára":
" egy kislány DNS-ét úgy választották ki, hogy véletlenül se legyen benne jelen a mellrákot okozó BRCA1 nevű gén."
"mellrákot okozó BRCA2 gén" -- ÉÉS IGENIS ÉRTHETŐ, HOGY MIT ÍRT (pongyolán/slendriánul le) AZ ÚJSÁGÍRÓ... --
index.hu/tudomany/2010/04/05/forradalom_jon_a_rakgyogyaszatban/ ]

D-vitamin: "...35 százalékkal a rákos megbetegedések" index.hu/tudomany/egeszseg/2013/02/22/d-vitaminal_3_evvel_nohetne_az_atlageletkor/
Válasz erre 

neoteny · http://word.blog.hu 2013.05.19. 08:07:21

@dolphin:

"Hogy nagyon egyszerű példával éljek, ha valaki nekem autószerelési tanácsot akarna adni, de a sebességváltót keverné a botkormánnyal, akkor nem biztos, hogy jó ötletnek tartanám, hogy ő egy éceszgébernek tartja magát a témában..."

Azt mondja neked az autómentő: "ezt az autót nem lehet vontatni a sebességváltója miatt, csak platón lehet szállítani". Nagyon szigorúan véve helytelen amit mond: helyesen a kérdéses sebességváltó _fajtája_ miatt nem lehet vontatni (ti. mert automata váltó, nem hagyományos "kéziváltó"). Ettől a nem teljesen helyes szóhasználattól még lényegileg igaz amit mond, és ha te azt mondod "no ez se' tudja miről beszél" akkor a legtöbb ember számára egyértelmű hogy a szemantikai igazságodból egy teljesen hibás következtetést vontál le.
Válasz erre 

kela-bá 2013.05.19. 08:07:34

Szendi Gábor ide vagy oda, az ő írásait és másokét is "tanulmányozva" eljutottam "odáig", hogy nem szedek egy szem gyógyszert sem . Mind ezt élettapasztalataim is igazolják, hogy az un. nyugati táplálkozás igen is is nagyon sok betegségnek az okozója. + a kapitalista verseny, rohanás, karrier, stressz, szennyezett környezet , élelmiszerek kétes minősége. Nézzék csak meg ezt :
youtube: Élelmiszeripar Rt. ( Itt van Amerika, itt van Amerika...ismert sláger)
Jó egészséget !
Válasz erre 

Frizuravarjú 2013.05.19. 08:07:40

Nagy divat Szendit fikázni. Pedig mióta követem a stratégiáját még náthás sem voltam.
De mindenki szabadon dönthet, hogy a logikus érvek mentén vagy a rablógazdálkodást kiszolgáló "tudományos" sulykolás irányában halad. Szerencsére.
Válasz erre 

bloggerman77 2013.05.19. 08:07:54

... vicces, hogy olyanok bírálják Szendit a szakzsargon használatában elkövetett hibái miatt, akik leírnak egy olyan cikket - lásd ez - amit biológus végzettség nélkül nem lehet megérteni. :)
A blog szerzői Szendivel ellentétben pont a ló túlsó oldalára estek, és a "plebs" Szendit olvassa majd, nem ezt: mert ezt nem érti a "nép", Szendi írásait meg igen.

(Szendit régebben ismerem, akkor még nem táplálkozási szakértő volt, csak egy idegesítő pszichomókus aki már akkor is furcsákat irogatott...)

Úgyhogy tisztelt tudós urak: tessék úgy szembeszállni Szendi hibás állításaival, hogy azt mindenki megértse.
Válasz erre 

bloggerman77 2013.05.19. 08:08:05

@soproni1:

"Pont, mintba klímakutatás."

**

Na igen.

Ma arról szól minden, hogy felmelegedés van az üvegházhatást okozó gázok miatt.

Csakhogy a római császárkorban (Kru.1-3.sz.) és a Kru. utáni 10-14. században MAGASABB volt Európa átlaghőmérséklete, mint ma! (Gabonafélék termesztése Grönlandon, szőlő termesztése Norvégiában stb.)

Ennek fényében ma egy a késő-középkori kis jégkorszakot követő felmelegedési fázis van, ami még nem érte el a fent említett korszakokban lévő hőmérsékleti határokat.
Válasz erre 

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás · http://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu/ 2013.05.19. 08:08:17

@Siri Keeton: Nem olyan rossz a helyzet, mint Semmelweis idejében. Kiemelném: Szendi is a hivatalos orvosok és más szakemberek kutatásait használja fel.

Dietetikus vagyok:
sportorvos.hu/sporttaplalkozas/20120801/teljesitmenyfokozas_d-vitaminnal/
sportorvos.hu/sportorvos/20130317/konyvajanlo_ujdonsag_teljesitmenyfokozo_sporttaplalkozas

A megoldáshoz állami szándék kellene. :(

(Ha belelapozol a könyvembe pár évtizedre előre láthatsz irányokat.

Mérsékelhetnénk étrendi úton az erőszakos cselekedetek gyakoriságát, emelhetnénk az általános IQ-t /a jelenlegihez viszonyítva jobb eredmények elérhetőek, ez sajnos nagyon nehezen mérhető/, nagyok a lehetőségek minimális étrendi változtatásokkal.)
Válasz erre 

jánosbácsi (törölt) 2013.05.19. 08:09:02

@Teljesítményfokozó sporttáplálkozás: Te aztán egy prominens képviselője vagy a "sértődött okostojásoknak" !
már ne is haragudj, de azért mert az étrend a szakmád, te már nem vagy "köz"?! Arcod aztán van! Képzeld, hogy nálad kvalifikáltabb emberek is elgondolkodnak néha azon, hogy hátha nem mindenre a szike meg a gyógyszer a megoldás! Aztán: értem én hogy gyűlölöd Szendit, hiszen rávilágít arra, hogy amit a fejedbe vertek a tanfolyamon a táplálkozásról az kuka! Előbb próbálj ki valamit, aztán beszélj róla! A régi mondás azért még igaz: "az vagy amit megeszel".
Válasz erre 

jánosbácsi (törölt) 2013.05.19. 08:09:15

@Teljesítményfokozó sporttáplálkozás: Fú, te aztán körbepisilted ezt a helyet is - megmondod a tutit! Miközben a vacak gyógygombáidat árulod meg a könyvedet a blogodon amit népszerűsíteni vélsz ezekkel a buta hozzászólásokkal. Próbáltál már bármilyen low-carb diétát?! Szerintem nem. Nekem 2.típusú cukorbetegségem van és gyógyszeren és inzulinon kívül csak a low-carb diéták voltak - vannak hatással érdemben rá. Azért mert te a szénhidrátra építed a karrieredet, attól még nincs igazad! Próbáld ki, és aztán beszélj róla! De mert te a szénhidrátos kaja-tippeidből élsz gyógygombával keverve, attól még lehet másnak igaza ugye?!
Válasz erre 

phaszfej 2013.05.19. 08:09:20

Hiába vágatják le a csöcsüket a nők, sosem lesznek férfiak. Genetika? A világ legostobább tudománya.
Válasz erre 

padisah 2013.05.19. 08:09:40

@Teljesítményfokozó sporttáplálkozás:
"Lektoráltatnia kellene a könyveit, ez a megoldás"

igen, ebben teljesen igazad van, sok és adott esetben jogos kritikát megspórolhatott volna magának, ha előtt mikrobiológust ráereszt a könyvre, hogy kiszűrje a hülyeségeket
Válasz erre 

lobster thermidor 2013.05.19. 08:09:56

@Martian:

Ha jól értem, akkor valószínűleg a fogbeültetés, vagy más egyéb esztétikai okok miatt kihúzott egészséges fogakról is nyugodtan elmondhatnák, hogy tiszta barbarizmus ilyesmit elkövetni.
Válasz erre 

jánosbácsi (törölt) 2013.05.19. 08:10:04

@szabidoki: Azért ez nem ilyen egyszerű doki! ki voltak téve még jópár olyan hatásnak, amiben a mai ember 3 nap alatt halna meg, nem 30 év alatt! Pl, meleg otthon hiánya, kevés kaja, vadállatok, sérülések - amik halálhoz vezethettek, stb,stb. Tegyél ki Amazóniában egy embert egy szál késsel és nézd meg meddig marad életben (tévéstáb nélkül - bocs Bear! )! Ha az első hetet túléli - lehet, de nehéz - akkor marad némi esélye. Te meg azt kritizálod, hogy ilyen közegben csak 30 évig élt?! Csoda hogy 30 évig élt!!! Mert olyan erős, gyors volt és eltűrte a viszontagságokat! A mai ember 3 nap alatt halna meg! A 30 év ebben a közegben, egy horroisztikusan nehéz élet, és dicsőséges! Azért orvosként illene komplexebben látnod!
Válasz erre 

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2013.05.19. 08:10:26

Ez a cikk éppúgy hiányos mint a Szendié.

Én itt csak arcoskodást látok és a szokásos lebarmolását a másiknak. Pedig Szendi ezúttal is jogos kérdéseket vet fel szerintem is. Teljesen mindegy, hogy igaza van vagy sem. A mellrák és általában a rák inkább modern megbetegedés és logikus, hogy van genetikai háttere is, ami hajlamosít -- az orvosok szerint is elsősorban az életmód a meghatározó. Csak azt nem tudja senki, hogy mi a helyes életmód.

Szendi tévedései elviselhetőek és valahogy kevésbé károsak.
Válasz erre 

padisah 2013.05.19. 08:11:14

@dolphin: Ennyi erővel Jolie kapásból 20 évesen is levágathatta volna a melleit, hiszen eddig is együtt élt a BRCA1 allélje okozta kockázattal...

Tulajdonképpen a javaslat arról szól, hogy extra D vitamin adagolásával a bekövetkező rák valószínűsége ceteris paribus csökken. A postban az az adat szerepelt, hogy a hordozók 60%-a kap mellrákot, az átlag 12%-val szemben. Az alatta lévő ábrán az szerepel, hogy a BRCA1 génnek 500 ismert különböző mutációja van, azt nem tudjuk Jolie ezek közül melyikkel rendelkezik, és lehet hogy nem minden mutáció emeli 60%-ra a mellrák kockázatokat. Tegyük fel hogy az ő esélye is 60%, ezt a D vitamin esetleg 30%-ra csökkenti. Adat nélkül simán lehet ilyen feltevéseket tenni, nem tudjuk mennyivel csökkenti.

A másik kicsit matek, ha valakinek egész életében 60% az esélye a mellrákra, de eddig nem kapott, annak az esélye hogy mondjuk 40. életév-> 85 között fog kapni, nem 60% lesz, hanem kevesebb.

Ez olyan mint dobókockával elmenni 10 olyan egymást követő dobásig, ami nem fordul 6osra. Induláskor ennek az esélye (5/6) ^10 ami 16,15%. De ha már lepörgettünk sikeresen 5 dobást, annak az esélye hogy még 5 dobás is sikerül, már (5/6) ^ 5-en, nem függ az előző 5 sikeres dobástól, az már a múlt, és ennek az esélye 40,18%

Tehát Jolie, aki valószínűleg a 60%os rák kockázat ismeretében döntött a megelőző amputáció mellett, úgy hogy nincs is mellrákja (még), akkor ha valaki kiszámol neki egy tényleges, életkort is tartalmazó rák kockázatot, és ezt megalapozottan lehet korrigálni a D vitamin vagy más tumorszuppresszorok hatásával, esetleg kijön 15%, és ezért már nem műtteti meg magát előre. Hanem esetleg csak azt követően, hogy diagnosztizáltak is nála valamit.
Válasz erre 

Kelly és a szexi dög 2013.05.19. 09:05:49

Elég napozni és kész!
Válasz erre 

barankai 2013.05.19. 09:37:24

SzG nem egy Ötvös prof meg nem is egy Loren Cordain. Simán a bevált rszváltó receptet követi. Összeollóz (összelop) egy zanzát és rábukik a neveccséges jogdíjakra miközben a kiadók és könyvesboltok jól keresnek rajta az emberek meg olvassák a hülyeséget. Persze a könyvei már rég ingyen olvashatók a neten és a kiadók is rájöttek jobban járnak ha pl. a LC-t fordításban legálisan kiadják. Abban viszont SzG-nek igaza van, h. a rák és minden civilizációs betegség alapvetően visszavezethető a "modern életmódra". Másrészt AJ hozzáállásával akkor ma fejünket is levágathatjuk (kicseréltethetjük), mert a génjeinkben mindenütt ott a halál... az egész storynak van egy jó kis Frankenstein szaga.
Válasz erre 

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás · http://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu/ 2013.05.19. 09:37:30

@padisah: Általában 65% (nem 60) és nála ezt 87%-ra becsülték. Ezt csökkentették 5%-ra az emlő szövetének (később követi nála a petefészek) eltávolításával.

"Jolie's mother, Marcheline Bertrand, died of ovarian cancer* on January 27th, 2007. Jolie elected to have a double mastectomy to minimize her risk of breast cancer. She has also intimated that she may consider having her ovaries removed (Oophorectomy).

* Jolie's mother died of ovarian and not breast cancer. Many newspapers and TV channels have mistakenly reported she died of breast cancer.

In an article in the Opinions section of the New York Times, titled "My Medical Choice", Jolie writes about her mother who died of cancer at the age of 56, and held out long enough to hold one of her grandchildren in her arms. Her other grandchildren will never have the opportunity to know her, she added.

Jolie's children refer to her mother as "Mommy's mommy". After explaining the illness that took her away, her children asked whether the same could happen to her. She would answer by telling them not to worry, but knew that she carries the mutated (faulty) BRCA1 gene.

Jolie emphasized that the risk of breast and/or ovarian cancer in women with the BRCA1 mutation varies from case to case - her doctors estimated her lifetime risks are 87% and 50% respectively.

A small fraction of breast cancers are caused by an inherited gene mutation. The average risk of developing cancer for women with the BRCA1 defect is approximately 65%, Jolie wrote."

"Her risk of developing breast cancer is now 5%, a considerable drop from 87%."

Az anyja halála biztosan befolyásolta a döntését.
Válasz erre 

2013.05.19. 09:37:33

@Teljesítményfokozó sporttáplálkozás: Remek kérdés. És mi a dió?
Válasz erre 

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás · http://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu/ 2013.05.19. 09:37:38

@padisah: Forrás: www.medicalnewstoday.com/articles/260516.php

@Kelly és a szexi dög: Nem elég. Télen különösen nem elég.
Válasz erre 

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás · http://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu/ 2013.05.19. 09:38:01

@padisah: Nem mikrobiológus/biológus lektor kellett volna. El vagy kicsit tévedve. Aggasztó, hogy ennyire kevés ismerettel (még a szakmákat sem ismered) alkotsz véleményt!

@jánosbácsi: Nem árulok gombákat. Semmit nem árulok közvetlenül, még a könyvem sem. :) Amit szerinted tanfolyamon vertek a fejembe, az kb 5000-5500 óra volt, gyakorlati képzésekkel. Nem 2 év esti iskola.

(Etikai okokból nem is árulhatnék MLM rendszerben sem gombákat sem mást, ahogyan boltban sem. Etika. Ismered ezt a kifejezést?)

Egyéb óhaj-sóhaj, összeesküvés-elmélet? XD
Válasz erre 

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás · http://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu/ 2013.05.19. 09:38:06

@jánosbácsi: Rájöttem: Dr. Tihanyi László keversz, ő nem rokonom. Tihanyi Tamás sem.

Kellemetlen a névrokonság, Tihanyi Lászlónak viszont velem szemben nincs szakirányú végzettsége.

Remélem minden másban alaposabb vagy.
Válasz erre 

faszi 2013.05.19. 09:38:26

Az autószerelős hasonlat tökéletes példája a "csapágyas" kifejezés,ami azt jelenti hogy kopott a csapágy,zajos,melegszik. De természetesen mindenki tudja hogy csapágy nélkül nem működne a szerkezet.
Tökéletesen egyetértek azzal hogy ha vki a mondanivalót nem tudja érdemben cáfolni akkor beleköt a tálalás módjába.
Válasz erre 

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás · http://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu/ 2013.05.19. 09:38:49

@jánosbácsi: Olvassál is, ne csak írj! Ellentmondásos dolgokat írsz rólam. Műtétes - kemós gyógygomba?

@szorokin:

"szorokin · 2013.05.19. 08:06:48

@dolphin:

látszik, h te qrva nagy szakértő vagy:
"BRCA gének.

A névhasonlóság ellenére két különböző, egymásra aminosavsorrendben nem hasonlító fehérjéről van szó, " - nos, a gének nem fehérjék, hanem nukleinsavszakaszok

ennyit a te tudományos hitelességedről."

Égeted magad? :D

A szövegrészlet pontosan:

"Mielőtt ízekre szedjük a fenti irományt, lássuk először, hogy a valóságban mit is csinálnak a BRCA gének.

A névhasonlóság ellenére két különböző, egymásra aminosavsorrendben nem hasonlító fehérjéről van szó, "

Jelentése: Mit csinálnak a BRCA gének? Fehérjét kódolnak, és ez két különböző fehérje. Átugrotta ami magától értetődő. A másik is tévedés amit írsz.
Válasz erre 

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás · http://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu/ 2013.05.19. 10:01:03

@szorokin: Ezt nézted be:

BRCA1 (pron.: /ˈbrækə/;[1] breast cancer 1, early onset) is a human caretaker gene that produces a protein called breast cancer type 1 susceptibility protein, responsible for repairing DNA.[2] The first evidence for the existence of the gene was provided by the King laboratory at UC Berkeley in 1990.[3] Four years later, after an international race to find it,[4] the gene was cloned in 1994 by scientists at University of Utah, National Institute of Environmental Health Sciences (NIEHS) and Myriad Genetics.[5][6]
BRCA1 is expressed in the cells of breast and other tissue, where it helps repair damaged DNA, or destroy cells if DNA cannot be repaired. If BRCA1 itself is damaged, damaged DNA is not repaired properly and this increases risks for cancers (see BRCA mutation).[7][8]

BRCA2 (breast cancer type 2 susceptibility protein) is a protein found inside cells. In humans it is encoded by the gene BRCA2.[1] BRCA2 belongs to the tumor suppressor gene family,[2][3] and orthologs have been identified in most mammals for which complete genome data are available.[4] The protein encoded by this gene is involved in the repair of chromosomal damage with an important role in the error-free repair of DNA double strand breaks.[5]
Válasz erre 

apanna 2013.05.19. 10:01:06

Nálam már a myomával kapcsolatos írása is kiverte a biztosítékot.
Ki tudja, hány embernek az élete fordult miatta tragédiába........
Válasz erre 

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás · http://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu/ 2013.05.19. 10:01:17

@Frizuravarjú:

"De mindenki szabadon dönthet, hogy a logikus érvek mentén vagy a rablógazdálkodást kiszolgáló "tudományos" sulykolás irányában halad."

Hivatalos lett a magasabb D-vitamin ajánlás. Már ezt sulykolják. Gyorsan le kell szokni a D-vitaminról, mert a szedése csak a gyógyszergyártók érdeke? (Több mint 5 éve szedem, nekem is sokat segített.)

Ellenségkép gyártása helyett tételezzük fel, hogy a legtöbb orvos is jót akar.
Válasz erre 

szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2013.05.19. 10:01:31

@Teljesítményfokozó sporttáplálkozás: nem.
ő is pongyola/pontatlan volt.

és ilyen erővel szendi szüvege is magától értetődő.
--

a másik is ?
nem. az csak egy aprócska nyelvhelyességi bicsaklás.
Válasz erre 

dolphin · http://adlibitum.hu 2013.05.19. 10:14:00

@Teljesítményfokozó sporttáplálkozás: Ne bántsd, hátha még mond valami hasonlóan vicceset :-D.

@padisah: Rendben, legyünk nagyvonalúak és mondjuk, hogy csak és pusztán a D-vitamin miatt 87%-ról 30%-ra csökken a kockázata. Maszektómiával pedig 5%-ra. Természetesen már az is egyéni döntés kérdése, hogy valaki a 87%-ot nem tekinti tuti biztosnak és bízik a 13%-ban, így nem csinál semmit. Ugyanígy lehet, hogy valaki a 30%-ot is nagyon nagynak tartja, ezért szeretné tovább csökkenteni.

Szendi érvelésével a nagyobb baj, hogy az általa vázolt kontextusban tök mindegy lenne egyébként, hogy szed-e valaki D-vitamint, hiszen az általa vázolt logika szerint max. a BRCA1 szintjét szabályozná a dolog, márpedig ha az egyik allél hibás akkor ez nem sokat oszt vagy szoroz. (Történetesen a D-vitamin teljesen másképp is interaktálhat a mellrákkal, BRCA1 mutáns sejtkultúrákban is, de hát ez valahogy nem jelent meg Szendi szövegében, így a "mit mondott Szendi" vita szempontjából irreleváns.)
Válasz erre 

Tara. · http://biokert-es-lelek.blogspot.hu/ 2013.05.19. 10:14:53

Ajánlok egy könyvet: Dr. David. B. Agus: A betegségek kora lejárt címűt. Magyarul is megjelent. Az író amerikai orvos, onkológus, a rákkutatás nemzetközileg elismert szakértője, az egyénre szabott gyógyításban bevezetett új eljárásaival vált nemzetközileg ismertté.

Nem tartja jónak a táplálékkiegészítők, vitaminok használatát és ezt sok oldalon keresztül meg is indokolja könyvében. Külön fejezetet szentel a D vitaminnak. Néhány idézet:
....óvatosnak kell lennünk a D vitaminra, illetve a különböző betegségekkel és rendellenességekkelvaló kapcsolatára vonatkozó általánosításokkal. A tanulmányok ezrei ellenére nincs túl sok meggyőző kutatás, amelyek azt igazolnák, hogy a D-vitamint tartalmazó táplálékkiegészítők fogyasztása minden esetben előnyös volna...
.....a D vitamin lehetséges előnyeinek az érdemi vizsgálata szinte lehetetlen, hiszen az emberek D-vitamin szintje nem szabályozható pontosan.

....a D vitamin szint és a rák közötti kapcsolatot kimutató adatok jelentős része ökológiai jellegű tanulmányokból származik, amelyek a szélességi kör és a rák miatti halálozás korrelációját vizsgálják. Csakhogy az ökológiai tanulmányokból közismerten veszélyes dolog ok-okozati következtetéseket levonni, egyebek közt azért, mert az ilyen tanulmányoknál nem lehet figyelembe venni egy sor egyéb, a rák kockázatát befolyásoló tényezőt, amelyek szintén a szélességi körrel változnak. ..

....szervezetünk elképesztően homeosztatikus rendszer. Tegyük fel, hogy a legtöbb egyéni funkciójához hasonlóan igyekszik állandó értéken tartani a D vitamin szintjét. Ehhez a napfénnyel való érintkezést és a táplálékkal bevitt D vitamint tudja felhasználni. A bőrszín különböző árnyalatai miatt minden ember bőrének különböző a D vitamin termelő képessége. Az emberiség történelmének jelen szakaszában sokan már nem olyan körülmények között- azaz nem olyan régióban - élünk, amelyekre az evolúció felkészített bennünket. De vajon valóban veszélyes D vitamin hiányban szenvednek-e a magasabb szélességi körökre áttelepült sötét bőrű emberek? S még ha a D vitamin szintjének mérésére használt jelenlegi tesztek ezt is mutatják, honnan tudhatjuk, hogy szervezetük nem fokozza-e valami módon a D vitaminnal szembeni érzékenységet? ...

...az emberek D vitamin receptorai nem működnek egyformán. A kutatók bebizonyították, hogy minden embernek genetikailag meghatározott hajlama van egy bizonyos D vitamin szint fenntartására, és hogy nincs olyan érték, amely mindenkinek tökéletes lenne...

....ezek után felmerül egy kézenfekvő kérdés: mit is jelent a "hiány" vagy az "elégtelenség"? Honnan tudja valaki, hogy az ő esetében mit jelent a" hiány"? Mekkora az ideális szint? És ami még inkább lényeges, ki dönti el, hogy mi számít "normális" D vitamin szintnek? Sajnálatos módon az emberhez a Földön való megjelenésekor nem mellékeltek használati útmutatót, amely tartalmazná a normálértékeinket.

Eddig az idézetek, sok lényeges dolgot tartalmaz a könyv, engem meggyőzött arról, hogy ne szedjek semmiféle táplálékkiegészítőt, vitaminokat, omega 3 zsírsavakat. Bízzam a szervezetemre, okos, tudja mit kell tennie. Az a dolgom, hogy a vitamindús, értékes, megfelelő táplálkozással segítsem.
Válasz erre 

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás · http://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu/ 2013.05.19. 10:15:02

@szorokin:

Nem értünk egyet. Manipulatív módon torzítva emeltél ki egy részletet.
Válasz erre 

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás · http://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu/ 2013.05.19. 11:06:23

@Tara.: A C-vitamin esetében egyértelmű, hogy kialakulhat hiány.

Valójában még azt sem tudod, hogy rákos leszel-e a C-vitaminban dús és értékes étrendedtől. :)

"A British Journal of Cancer augusztus 6-i számában jelent meg az az elemzés, amely a grapefruit-fogyasztás és a változókor utáni nők mellrák-kockázatának összefüggését vizsgálta. Az elemzés alapját az az óriási adathalmaz képezte, amely a Multiethnic Cohort Study, egy nagyszabású, még a 90-es években megkezdett és több mint 200 000 emberre kiterjedő vizsgálat nyomán keletkezett. Ennek a ma is folyó vizsgálatnak a tárgya a táplálkozás és a rák összefüggése.

Mintegy 50 000, változókor utáni nő adatai álltak rendelkezésre. Köztük összesen 1657-en kaptak mellrákot a vizsgált időszakban, s ami a vizsgálat fő eredménye: azoknál a nőknél, akik átlagosan egynegyed vagy annál több grapefruitot fogyasztottak el naponta, mintegy 30%-kal gyakoribb volt a mellrák előfordulása, mint a grapefruitot nem fogyasztók között."

szkeptikus.blog.hu/2007/09/07/grapefruit_es_mellrak_egy_nem_vart_ossze

Ez igaz a szójára és minden más étrendi összetevőre is.
Válasz erre 

minyimaaa 2013.05.19. 11:07:21

@Teljesítményfokozó sporttáplálkozás: 2 részletet, ha neked a kettő egy, a matek a biósoknak sokszor nehéz...

"Mindkét génben számos mutációt azonosítottak különböző betegekben, ezek többsége olyan - szaknyelven nonszensz - mutáció, amely egy rövid, funkcióképtelen fehérje megjelenését okozzák."

szerinted ez így komolyan helyes és érthető és értelmes mondat ?
Válasz erre 

hot-spot (törölt) 2013.05.19. 11:07:32

Nekem placeboszaga van ennek a D vitaminos reklámnak,de nem baj,ha gyógyítja a betegeket spongyát rá.
Válasz erre 

dreamhotep 2013.05.19. 11:07:34

@Frizuravarjú: +1
Válasz erre 

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás · http://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu/ 2013.05.19. 11:29:47

@minyimaaa: Nem tökéletesen helyes, viszont mindenki érti köznyelvileg. Ez a lényeg. Nincs itt semmi látnivaló, oszoljunk kérem!
Válasz erre 

Martian (törölt) 2013.05.19. 11:29:57

@dolphin: a fő kérdés, hogy a genetikai hiba ellenére daganatmentes populációnál milyen döntő tényezők játszanak szerepet.
Válasz erre 

jánosbácsi (törölt) 2013.05.19. 12:06:07

Potencianövelő!

Már rájöttem: szimpla lejáratókampányt folytatsz. Látod mire nem elég 5000 óra tanfolyam?! Nem tanfolyamon kéne tanulnod, hanem a való élettől! Próbáld ki, aztán szidd! De így könnyebb.....na oszoljál fel most már.
Válasz erre 

szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2013.05.19. 12:54:58

@Teljesítményfokozó sporttáplálkozás: nos @minyimaaa: -nál a pont; - azaz nem 1, hanem kettő, sőőt több.

sőőt. volt ott egy másik kommentem is, amiben
kifejezem egyetértésem @Siri Keeton: megjegyzéseivel
+
a pongyola/pontatlan beszédmódot illusztráltam idézett pl-al.
-------------------

de a lényeg a lényeg: ne legyen már kettős mérce:
a kritikában elfogadom a pontatlanságot/stb-t
a kritizálandó műben nem, sőőt, feltételezem a posztolóval együtt, hogy a slendriánság alapján Szendi nem érti, nem tudja (Siri Keeton-megjegyzése erre (is) vonatkozik, ugyeee).
Válasz erre 

Tara. · http://biokert-es-lelek.blogspot.hu/ 2013.05.19. 12:55:24

Még valami: azt elfogadom, hogy ha valaki beteg lesz, és az orvosok különféle vizsgálatokkal megállapítják, hogy a betegsége D vitamin pótlás esetén gyógyulhat vagy jelentősen javulhat, akkor szedjen D vitamint. De amíg teljesen egészséges valaki, mindössze a D vitamin szintmérés laborértéke mutat hiányt, feleslegesnek tartom a szedését, mert a szervezet működésébe bekavar.

Itt jön be az, hogy mindenkinek más a szervezetének megfelelő D vitamin szint, ezért nem kell szentírásnak venni a laborértéket. Ki tudja, kinek mennyi D vitaminra van szüksége? Hogy neki magának mennyire van szüksége? Ezért jó a könyv, amit ajánlottam, mert laikus számára is érthető módon magyaráz el mindent.
Válasz erre 

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás · http://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu/ 2013.05.19. 19:58:06

@Tara.: Remek dolog megvilágosodni egyetlen könyv elolvasása után, de ennél egy kicsit többre lenne szükség ahhoz, hogy számítson szerinted mi felesleges és mi nem. C-vitamint is akkor adjunk amikor már kialakult a skorbut?

Nem az új normál értékek, hanem a RÉGI, normál csontfejlődéshez szükséges értékek alsó határán vannak az "egészséges" asztmás és fertőzéseket folyton elkapó serdülők akiknek látjuk a leleteit télen és tavasszal. Feltehetően fogalmad sincs miről írsz.
Válasz erre 

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás · http://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu/ 2013.05.19. 19:58:10

@jánosbácsi: A Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar "tanfolyamain" gyakorló szakembereket képeznek. Probléma?
Válasz erre 

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás · http://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu/ 2013.05.19. 21:26:50

@Tara.: Elnézést kérek amennyiben bántóan fogalmaztam.

A D-vitamin hiányának és az angolkórnak a kapcsolata megfelelően igazolt. Az optimális szint (markerérték szintje) valóban kérdéses, jelenleg azonban nem ez látszik a fő problémának a rendelkezésre álló szűkös tapasztalatok fényében.

(2009-ben ismert és sikeres olimpikonnál sem tudtunk hivatalosan, állami keretek között D-vitamin szintet méretni. 10-16 ezer forintos vizsgálatot pedig aránylag kevesen finanszíroztak önmaguknak. Jelenleg ennél már valamivel jobb a helyzet.)
Válasz erre 

fordulo_bogyo 2013.05.20. 08:47:58

Rák megelőzése, hosszú élet

Szia! A születéskori genetikai állomány csupán hajlamot jelez, ez max. 15%-ban játszik szerepet a később kialakuló betegségeinkben! A többit mi tesszük hozzá az életmóddal.

Tehát ha valakinek 15% a hajlama a rákra, de odafigyel, akkor szinte esélytelen a komolyabb betegség kialakulása. Viszont ha genetikailag nincs "kódolva" daganatra, de hanyagul éli életét, akkor nagy eséllyel meg fog betegedni.

Te nagyon ésszerűen gondolkozol, hogy jobb a megelőzés, odafigyelés, mint majd a tűzoltás, amikor lehet késő...

Nézzük meg együtt mivel lehet a legtöbbet tenni a daganatos, de más degeneratív betegségek megelőzése érdekében:

- legalább 80%-ban olyan élelmiszerek fogyasztása, ami tápanyagban gazdag, nem szennyezi hanem regenerálja a testet: zöldségek, gyümölcsök, teljes gabonák, hüvelyesek, olajos magvak, csírák, finomítatlan növényi olajok (állandó fogyasztásra csak az olívaolaj és a kókuszolaj alkalmas, a többit csak kúraszerűen), fermentált bio tejtermékek, hús és hal csak ellenőrzött környezetből

- állati fehérje átlagban max. 10-12% legyen

- étkezés nyugodt körülmények között, jól megrágva, egyszerre keveset

- bélflóra helyreállítása, karbantartása: rostok, szinbiotikumok

- rendszeres, nem teljesen kimerítő - inkább feltöltő testmozgás

- megfelelő légzés, légzőgyakorlatok: jóga, csikung

- stresszhelyzetek csökkentése, stressz célzott kezelése, pozitív szemlélet, ezt segíti elő a shang-gung

- gyógynövények kúraszerű fogyasztása (mindenkinek az aktuális igényének megfelelően)

- időnként végezzünk el egy teljes testre kiterjedő méregtelenítést: bél, vese, máj, tüdő, vér, szövetek, bőr... (egy példa megtalálható itt az oldalon is), a méregtelenítést támogatja a Civirsh ősi keleti mozgássor is

- hormonális egyensúly megtartása, visszaállítása, AVIVA torna

- elegendő napfény (D vitamin szint), friss levegő

- alacsony glikémiás terhelés (finomított, cukrozott, készételek ételek kerülése)

- gluténfogyasztás csökkentése, kordában tartása (egy héten kb. 3-szor lehetne fogyasztani)

- szabadgyökök lekötése megfelelő mennyiségű antioxidáns fogyasztásával (növényi táplálék, kiegészítők)

- a tápanyaghiány megelőzésére, kezelésére organikus és hatásos kiegészítőket szedjünk (változatosan), iktassuk ki teljesen a szintetikus készítményeket

- figyeljünk a gyógyszerfogyasztásra, csak végső (?) esetben alkalmazzuk, hiszen a mellékhatások sokszor súlyosabbak, mint az eredeti probléma

- kerüljük a hormonális fogamzásgátlókat

- kialakult ételintolerancia kezelése, a kimutatott (pl. Food Detective teszttel) ételek kerülése

- kezdjük a napot citromos langyos vízzel és pár csepp olívaolajjal, majd reggelizzünk rendesen!

- 2 - 3 óránként étkezzünk, hogy a vércukorszint ne zuhanjon le

- lefekvés előtt 2-3 órával már ne együnk semmit

- fogyasszunk egész napra elosztva sok folyadékot, főleg tiszta vizet

- legyen értelme, feladata életünknek, higgyünk valamiben, ami előre visz, segítséget nyújt, örömet okoz

- szánjunk időt magunkra, pihenjünk, szakítsunk időt kikapcsolódásra, szórakozásra

- ápoljuk családi és baráti kapcsolatainkat

Biztosan lehet folytatni a sort, lényeg, hogy találd meg, ami az egészséges életmódon belül NEKED beválik, kell! Mert nincs olyan étel - gyógynövény - terápia kombináció, ami csodaszerként mindenkinél egyforma mértékben beválik. Ki kell tapasztalni mire van szükséged!

Ajánlom még figyelmedbe A világ rák nélkül című könyvet is!

Biztos vagyok benne, hogy ha odafigyelsz, akkor megszakad a "rákos genetikai vonal"!!!
Válasz erre 

Legelő Őse · http://legeloose.blog.hu/ 2013.05.20. 08:48:01

@Siri Keeton: pont erről van szó. Nem minden autóban van ékszíj, és az autók jelentős részében nem az van, bár a funkció azonos. (Hajtástechnika) Ha azonban valakik hajtásproblémákról beszélgetnek, vagy adnak tanácsot ráadásul pénzért, nem nagy baj értenek hozzá. SzG-vel komoly baj hogy áltudományos ismereteit, rosszul fordított tudományos feltételezéseit tényekként publikálja.
Válasz erre 

Tara. · http://biokert-es-lelek.blogspot.hu/ 2013.05.20. 09:23:43

@Teljesítményfokozó sporttáplálkozás: írtam arról, hogy egészségesen kell táplálkozni, sok zöldlevelű zöldség és gyümölcs például, és akkor nem léphet fel C vitamin hiány. Ugyanis nagyon kevés elég belőle. Arról van szó, talán nem értetted meg, vagy én nem írtam le elég jól, hogy a megfelelő táplálkozással minden vitamint és nyomelemet beviszünk a szervezetünkbe, amire szüksége van. Nem pótolják vagy helyettesítik a táplálékkiegészítők, szintetikus vagy bármilyen vitaminok az egészséges táplálkozást.
Válasz erre 

Tara. · http://biokert-es-lelek.blogspot.hu/ 2013.05.20. 09:23:48

@Teljesítményfokozó sporttáplálkozás: húsz éve olvasok, keresek, kutatok táplálkozás témakörben. Egynél picivel több könyvet olvastam el:) De attól még nem leszel okosabb, ha a személyembe kötsz bele.
Válasz erre 

Tara. · http://biokert-es-lelek.blogspot.hu/ 2013.05.20. 09:25:45

@Teljesítményfokozó sporttáplálkozás: elnézem.

Még mindig nem érted: bármilyen D vitamin szint mérés félrevezető, mert snki nem tudja, kinek milyen D vitamin szint a megfelelő, ezt mindenki saját szervezete tudja kizárólag. Logikus is, nem kell ehhez semmilyen könyv. Bízni kell lényegesen jobban a szervezetünkben. Amit tehetünk, megadni mindent neki, ami jó. Normális, egészséges ételeket, mozgást, lelki békét.
Válasz erre 

Tara. · http://biokert-es-lelek.blogspot.hu/ 2013.05.20. 10:44:54

@fordulo_bogyo: tökéletesen egyetértek. És éppen ez az, amit kevesen tesznek meg, aki megteszi - én is - azt minimum hülyének nézik. Kényelmesebb bekapni a látványpékségek iszonyúan ócska minőségű de meleg, friss csábító illatú pogácsáit vagy egyebeit, mint otthon jó lisztből kenyeret sütni a családunknak és magunknak. Ez van.
Válasz erre 

Tara. · http://biokert-es-lelek.blogspot.hu/ 2013.05.20. 10:45:52

@Legelő Őse: Szendi Gábor könyvei nagyon jók. A pszichológiával kapcsolatos könyvei nem is képezhetik vita tárgyát, zseniálisak, aki nem tudja miről beszélek, olvassa el.

A táplálkozásról írott könyvei bizony sokat tudnak segíteni azoknak, akik a könyveiben felsorolt problémákkal küzdenek. Egy nagy hibát azért elkövet: általánosan mindenkinek ajánlja a paleolit étrendet. Ez hiba. Bizonyos típusú, anyagcseréjű emnereknek jó lehet a paleolit étrend - de csak boldog állatok húsával, nem a nagyüzemből - más embereknek meg árthat. Mindannyian mások vagyunk.

Embereket nem lehet az internetről gyógyítani. Nem lehet hiteles egy olyan gyógyító, aki életében egy beteget sem vizsgált meg közelről, nem tudja, milyen az anyagcseréje, hogy működik a mellékveséje, milyen a bélflórája, stb. Ehhez hosszú évek orvosi gyakorlata kell, aktívan praktizáló orvos, akinek a rendelőjében mindenféle beteg megfordul. Voltak olyan orvosok régebben, akik kizárólag az étellel, a beteg alapos megfigyelésével majd a megfelelő gyógymóddal gyógyítottak, gyógyszerek nélkül. Vissza kellene térnünk ehhez a módszerhez.

Szendi munkássága azért jelentős, a zöld könyve is, mert felhívta a figyelmet olyan dolgokra, ami sok embernek még csak eszébe sem jutott. Ha csak tízen gyógyultak meg ennek hatására, már megérte. Idővel rá fog jönni ő is, hogy a paleó nem mindenható, nem több, mint egy divatétrend, ami lecseng majd. De mindig lesznek emberek (a soványak, a legyengültek, a "hideg" típusú emberek - kezük lábuk hideg, sokat fáznak) akiknek a jó minőségű hús jót fog tenni.

Nem kell bántani Szendit. Helyén kell kezelni a munkásságát. Olyan dolgokra hívja fel a figyelmet, amelyek fontosak. Hogy néha átesik a ló túlsó oldalára? Van ilyen egy szenvedélyes ember esetében, aki a végsőkig küzd valamiért, amit jónak, helyesnek gondol.
Válasz erre 

fordulo_bogyo 2013.05.20. 20:39:02

@Tara.:Bocs, szatiranak szantam, nem gondolom komolyan, csak megprobaltam bemutatni, hogy mi a "koz" egy reszenek a felfogasa.... ezek szerint nem jott at... :-(
Sajnalom.
Válasz erre 

fordulo_bogyo 2013.05.20. 20:39:13

@Tara.: "Bizonyos típusú, anyagcseréjű emnereknek jó lehet a paleolit étrend"

Konkretan milyen anyagcsereju embernek, es hogy lehet tudni, egy konkret egyen bizonyos tipusu, vagy sem?

"- de csak boldog állatok húsával, nem a nagyüzemből -"

Egy meggyilkolt allat mitol lenne boldog? Mert ugye nem bekes oregkori vegelgyengulesben kimult allatok husara gondolsz?
Válasz erre 

sdani 2013.05.20. 20:41:38

@Tara.: "Még mindig nem érted: bármilyen D vitamin szint mérés félrevezető, mert snki nem tudja, kinek milyen D vitamin szint a megfelelő, ezt mindenki saját szervezete tudja kizárólag."
Ez egy nagyon ártalmas és maradi hozzáállás. Kommented alapján úgy tűnik, hogy szerinted semmi értelme kutatni testünk működését, hiszen mindenki más és más, mindenkinek más a jó, mindenki másként működik. Ezzel tulajdonképpen az emberi test és tágabban értelmezve a világ megismerésének lehetlensége, és az érte tett erőfeszítések feleslegessége van deklarálva.
Válasz erre 

Legelő Őse · http://legeloose.blog.hu/ 2013.05.20. 21:05:34

@Tara.: nem értek veled egyet. Pszichológiával kapcsolatos munkássága egyenesen életveszélyes!
Munkásságát igenis kritizálni kell, hiszen emberek ezrei követik, tekintik hitelesnek,miközben a saját szakmája elzárkózik tőle. Részigazságai, téves következtetései sok száz beteg embert vezetnek félre. A szenvedélye legyen a magánügye. Tiszteletben tartom hogy vele tartasz, de jó szándékkal azt javasolhatom csak, probléma esetén fordulj szakemberhez. Dietetikushoz, pszichológushoz stb. Akik nem abból élnek hogy szenzációhajhász könyveket, ponyvákat,áltudományos segítő műveket írnak, hanem a valóságban gyógyítanak nap mint nap. Nincs baj azzal ha valaki vitatja a fősodor álláspontját. A baj ha ilyen módon teszi. Az új felfedezésekért pedig keresd a szakmai publikációkat.
Válasz erre 

Egy mai csirke 2013.05.20. 21:25:30

Hálás köszönet ezért az írásért, nagyon örülök, hogy vannak még értelmes és főleg okos emberek kis hazánkban! Igaz, hogy külföldön már rég lecsengett, de Magyarországon a paleoipar még mindig az egyik legjobban virágzó lehúzás. Hogy honnan tudom? ONNAN JÖVÖK! Úgyhogy kedves elvakult Szendi-hívők, ti még ott leledztek, ahonnan én már rég eljöttem: újat mondani nem tudtok, ugyanis két év tapasztalat pont elég volt ahhoz, hogy az ilyen és ehhez hasonló írások csak megerősítsenek abban, hogy életem legjobb döntése volt kilépni a szemellenzős, folyamatosan kizsebelt birkanyáj soraiból. Nagyon köszönöm még egyszer ezt (és a másik két előző, a témához kapcsolódó) kiváló cikket is, le a kalappal a szakmában jártasak előtt! Csak így tovább!!
Válasz erre 

Tom Benko 2013.05.21. 08:50:03

@Tara.: Adok neked 10 szelet rántott karajt, mindegyiket másik disznóból. 5 a bácskai kombinátból van, 5 meg Jóska bácsi tanyájáról. LÉgy szíves, add meg az eljárást, ami alapján megállapítod, hogy az egyes karajok eredeti tulajdonosa honnan jött!
Válasz erre 

Tara. · http://biokert-es-lelek.blogspot.hu/ 2013.05.21. 08:50:06

@Legelő Őse: milyen szempontból, miért életveszélyesek a pszichológia témában írt könyvei? Érdekelne.

A paleóban nem vagyok érdekelt, vega vagyok hosszú évek óta, bár nagyon néha eszem halat. Egészséges vagyok ( 63 évesen) mióta nem eszem zsírosan - értem ezalatt a látható zsírokat - a magas vérnyomásom is helyreállt. Más bajom meg sosem volt.

Nem vagyok elvakult Szendi hívő, sőt, én vagyok az, akit a kritikus véleményem miatt régebben kitiltott a blogjából. Ettől föggetlenül az érdemeit elismerem.
Válasz erre 

negondolkozz!majdénmegmondom! 2013.05.21. 10:22:08

Teljesen felesleges a cionista diktatúra oktatási rendszerében kiképzett henteseket és mészárosokat győzködni a valódi emberi, természeti értékrendről.
Egyétek csak a "mekdonáct", a ragasztott húst, a génmanipulált cuccokat és zabáljátok két pofára a gyógyszereket! Fogyasztói társadalmat a fenntartható növekedés érdekében minden élőlénynek! :)
Válasz erre 

Tom Benko 2013.05.21. 13:32:38

@negondolkozz!majdénmegmondom!: "génmanipulált cuccokat"
Akkor ugye te kizárólag vadászatból élsz, és még búzát sem eszel? :)
Válasz erre 

Tara. · http://biokert-es-lelek.blogspot.hu/ 2013.05.21. 13:32:45

@Tom Benko: így nem hiszem, hogy meg lehet állapítani, én biztosan nem tudnám. Veszünk néha húst, mert a férjem nem vega, de mindig közvetlenül az állattartótól. Akinek ismerjük a birtokát, látjuk, hogy bánik az állatokkal, tudjuk, mit esznek az állatai. Van a youtubon egy videó is róla.

Másképp soha, sehonnan nem vennénk húst. Van neve is ennek az embernek: Nagy Tibor és Hárskúton él. A Zirc melletti Akli majorban lehet időnként rendelni, akkor ő a frissen vágott húst odahozza.

Nálam érzelmi kérdés is a húsevés, miattam ne kelljen egy állatnak se meghalnia. A férjem is vega lenne, ha nem lenne ez a lehetőség. Ritkán eszik hús egyébként, azt is leves formájában.

Halat pedig: vadlazacot eszem, jó minőségű kapható fagyasztva a Lidl-ben ( Sparban is van, de az sokkal drágább) nagyjából kéthetente egy szereletet.
Válasz erre 

Tara. · http://biokert-es-lelek.blogspot.hu/ 2013.05.21. 13:32:50

@fordulo_bogyo: éppen ez a baj a világgal, az emberek egészségével, ezért van annyi beteg. Mert amikor megszívlelendő dolgokat írsz a táplálkozáról, azt szatírának nevezed. Sebaj, a te egészséged vagy betegséged, nem az enyém:)
Válasz erre 

Elijah_Baley 2013.05.21. 14:30:13

@Tara.: azér van annyi beteg, mert a lökött orvostudomány egyre javítgatja őket, ahelyett, h hagyná, a bölcs természet végezze el a munkáját.
fagyasztott vadlazac a lidlből...
ravasz, kíváncsi vok, mit ennél, ha az utóbbi két évezrednyi civilizáció véletlen nem tolta volna a kezed ügyébe ezt a meglepő, ám felettébb motiválatlan táplálékválasztást.
csakmert a tavi ponty büdi, nincs húsíze, és utál meghalni.
Válasz erre 

Tara. · http://biokert-es-lelek.blogspot.hu/ 2013.05.21. 15:30:27

@De gustibusaut bene, aut nihil: teljesen igazad van. Abszolút.
Válasz erre 

Komavary · http://orokorom.freeblog.hu 2013.05.21. 17:37:06

@Tara.:
"Halat pedig: vadlazacot eszem, jó minőségű kapható fagyasztva a Lidl-ben ( Sparban is van, de az sokkal drágább) nagyjából kéthetente egy szereletet. "

Hja kérem, így én is vega vagyok, kivéve amikor épp hús van ebédre :p
Válasz erre 

Tara. · http://biokert-es-lelek.blogspot.hu/ 2013.05.21. 20:37:14

@Komavary: jogos. Huszonéve vagyok vega, és éppen a Szendi zöldkönyv hatására próbálkoztam meg a hús- és halevéssel, hátha a szénhidráttól magas a vérnyomásom:) a húst nem jól emésztem, valószínűleg nem alakult ki az ehhez megfelelő bélflórám. Halat meg azért eszem néha, hogy kerüljön belém némi omega 3 zsírsav, ugyanis táplálékkiegészítőket elvből nem eszem. Ezzel választ adtam arra is, miért nem ponty vagy busa. Csak a hideg vízben élő halakban van omega 3.

Jól elvagyunk, nem?:) Abba kellene hagyni ezt a témát, nem én vagyok műsoron, hanem Szendi Gábor. Térjetek vissza hozzá szerintem.
Válasz erre 

Tom Benko 2013.05.21. 20:37:18

@Tara.: Ja, akkor ezek szerint nincs különbség a "boldog" és a "nem boldog" állat húsa között. Ebben az esetben én viszont a nekem tetszőt választom, ami, jelen helyzetben, a legolcsóbb. Egyébként nem tudom, amikor édesanyámékkal tyúkot vágtunk, szigorúan háztáji nevelésűt, tiszta növényi táplálásút, akkor a tyúkok nem tűntek túl boldognak...
Válasz erre 

maycontainnuts 2013.05.22. 10:53:59

@Tara.:
"Nálam érzelmi kérdés is a húsevés, miattam ne kelljen egy állatnak se meghalnia. "

Nálam is érzelmi kérdés a húsevés, mert ha nem ennénk húst, a kedvenc gazdád is levágná azt a rengeteg állatot amit tart. Minél vegább valaki, annál inkább arra ösztönzi a termelőket, hogy egyáltalán ne tartsanak állatokat és szabaduljanak meg a meglévőktől.
Válasz erre 

Komavary · http://orokorom.freeblog.hu 2013.05.22. 12:28:44

@Tom Benko:
"Ebben az esetben én viszont a nekem tetszőt választom, ami, jelen helyzetben, a legolcsóbb."

Pedig erre még mondás is van: olcsó húsnak híg a leve. :)

" tiszta növényi táplálásút, akkor a tyúkok nem tűntek túl boldognak...

Szerencsétlen tyúkok nem növényevők, persze hogy nem boldogok a tiszta növényi tápláláson :P
Válasz erre 

Tom Benko 2013.05.22. 21:06:21

@Komavary: Sajnos tanári bérből csak a csirkefarhát jön ki jól. :) Egyébként vega tyúkok voltak, emlékszem, a földigiliszták vidáman randalírozhattak az tyúkudvarban, legfeljebb rájuk léptek. Mondjuk volt ragadozó kakasunk is, állandóan a tyúkok hátára ragadt. :) Sőt, a fatert le is akarta vadászni, úgyhogy ettünk kakaslevest is. :)
Válasz erre 

Legelő Őse · http://legeloose.blog.hu/ 2013.05.27. 12:07:49

@Tara.: véleményem szerint azért,mert a részigazságokat tartalmazó pszichiátria kritikája, nem pontosan árnyalt gyógyszerellenessége, az állításival ellentétben nem elégséges valódi klinikai gyakorlat híján azokat az embereket, akiket még a mostani egyébként béka segge alatt lévő rendszer is meg tudna gyógyítani, további alternatív terápiákra sarkallja (lásd weboldalának blogján kommentelőket) miközben jelentős részük aktív gyógyszeres és terápiás kezelés kombinációjától már valószínűleg már tünetmentes lenne... Mindez szerintem iszonyat!
Válasz erre 

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2013.06.14. 21:58:43

itt egy nagyon jó orvos beszél a hammer féle rákterápiáról... is...
www.vntv.hu/videokereso.php?psearch=gelleri&btn=Keres%C3%A9s
Dr. Gelléri Julianna
Válasz erre 

Tom Benko 2013.06.15. 14:48:17

@wmiki: Már az ismertetők is szánalmasan bugyuták... Amúgy a hölgy nevére rákeresve sem található semmi értelmes. Új medicinás homeopata, azaz kb nem ért hozzá. De tudod, mit? Ha adsz nekem korrekt klinikai vizsgálatot akár a homokos paciról, akár a neonáci orvoslásról, akkor majd foglalkozom vele. Addig viszont felesleges erőlködni...
Válasz erre 

bölcsbagoly 2013.06.18. 12:07:54

@p_ilonka: bocsi, de itt nem az érzelmekről van szó ( a gyűlölet - ha van - oda tartozik), hanem a genetikai alapok értéséről/nem értéséről! Milyen elmélet az, ami a nem megértésen alapszik?
Válasz erre 

bölcsbagoly 2013.06.18. 12:24:27

@A.E.: kinek kevésbé károsak? Szendinek, vagy azoknak akik pechükre betartják az ajánlásait?
Válasz erre 

bölcsbagoly 2013.06.18. 12:24:35

@padisah: AJ elsősorban az előzetes családi események miatt döntött úgy ahogy! Ha valakinek a felmenői Alzheimeresek voltak idős korukra, nyilván az illőtő is gondol arra, hogy neki is ez lesz a sorsa s ha ez ellen valamiféle kibúvót lát, akkor elindul azon az úton.
Válasz erre 

bölcsbagoly 2013.06.18. 13:22:59

@barankai: a civilizáció inkább a diagnosztikában mutatkozik meg, mivel megfelelő vizsgáló és elemző módszerek/lehetőségek nélkül a rákot és sok más betegséget is legfeljebb tünetileg lehetett diagnosztikálni. Régen óriási lehetett a különbség a halál látszólagos oka és a valódi közt. Erről a patológusok tudnának többet mondani.
Válasz erre 

bölcsbagoly 2013.06.18. 13:24:19

@fordulo_bogyo: mondjuk megfordithatnád az arányt: 85/15-re s akkor akár igaz is lehet!
Válasz erre 

negondolkozz!majdénmegmondom! 2013.06.24. 20:36:55

Na ehhez mit szólsz zsugorított agyú Kecsua harcos:

hvg.hu/egeszseg/20130624_Kiehezteti_a_rakos_sejteket_a_paleolit_di
Válasz erre 

dolphin · http://adlibitum.hu 2013.06.24. 21:01:54

@negondolkozz!majdénmegmondom!: De mi ennek a hírnek az eredetije? Az MTI-n kívül én néhány APA hírt átvevő osztrák híroldalt találtam, viszont a würzburgi klinika honlapja nem ismer Daniela Pfeifert. Szóval még csak nem is lektorált szakcikket keresek, megelégszem egyelőre az inkriminált borssúrával, hogy lássuk pontosan mit ír (mert ami átvevődött az inzulinreceptrorkról az péládul tuti, hogy ebben a formában nem igaz).
Válasz erre 

Komavary · http://orokorom.freeblog.hu 2013.06.25. 09:18:07

Erről a könyvről van szó:

www.amazon.de/Ketogene-Ern%C3%A4hrung-bei-Krebs-Tumorerkrankung/dp/3942772434/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1372115501&sr=8-2&keywords=Ulrike+K%C3%A4mmerer

(vagy a tavalyi, hasonló témájú könyvről)

A szerzőtől egy review:
www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3267662/

meg egy vizsgálat, 16 fővel:
www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3157418/
Válasz erre 

fordulo_bogyo 2013.06.25. 09:18:10

@negondolkozz!majdénmegmondom!: Ugyanazt a hirt az Index es az Origo es szorol szora ugyanigy hozta, csak a cim volt mas, ott nem volt szo paleolit dietaror, hanem korrektul katogen dietarol szolt.
Válasz erre 

Kalmár Éva 2013.06.25. 09:22:24

Íme az idézett brossúra/betegtájékoztató:

lchf.de/wp-content/uploads/2011/06/ketogene_ernaehrung_bei_krebs.pdf

A cikkben idézett dietetikus hölgynek pedig sem a würzburgi klinikához, sem a tanulmányhoz nincs köze, ő csak egyszerűen a téma szakértője :)
Válasz erre 

Kalmár Éva 2013.06.25. 09:34:11

A sztori pedig onnan indult, hogy a La vida loca nevű osztrák honlapra, aminek a blogjába Daniela Pfeifer nagyon gusztusos reggelikről rak fel fotókat, Steffen nevű kollegája idén februárban írt egy bejegyzést a ketogén diéta és a rák viszonyáról, a würtzburgi egyetem kiadványát idézve.
lavidalocateam.wordpress.com/2013/02/15/was-hat-es-auf-sich-mit-der-anti-krebs-ernahrung/
Válasz erre 

dolphin · http://adlibitum.hu 2013.06.25. 10:55:13

@Komavary: Biztos bennem van a hiba, de mivel az eleve 16 fővel induló vizsgálatból öten csinálták csak végig a kúrát, ráadásul mindennemű kontrollcsoport nélkül (esetükben sem állt meg a rák, csak relatíve jobb közérzetről beszéltek), nem értem, hogy milyen következtetést lehet ebből a megfigyelésből levonni. Honnan tudják, hogy ez a dolog jobb, mint bármi nemű placebo?
Válasz erre 

Komavary · http://orokorom.freeblog.hu 2013.06.25. 13:58:06

"Until now, no randomized controlled trials have been conducted to evaluate the effects of a KD on tumor growth and patient survival. It has to be noted in general, however, that any dietary intervention requiring a dramatic change of life style makes randomized studies nearly impossible - however, even prospective cohort studies are missing. There is only anecdotal evidence that such a diet might be effective as a supportive treatment. "

Ez a reviewből van.

Úgy látszik, más stílusban ír az ember szakcikket és más stílusban ismeretterjesztő könyvet.

_Elméletileg_ segítenie kéne, gyakorlatilag biztosan nem árt - csak az a fránya adat hiányzik.

(Szerintem megint az a probléma, hogy a SWD-nél kb. bármi jobb, de egy ilyen többváltozós szituációban ezt lehetetlen normálisan mérni.)
Válasz erre 

fordulo_bogyo 2013.06.25. 19:05:19

@Komavary: " It has to be noted in general, however, that any dietary intervention requiring a dramatic change of life style makes randomized studies nearly impossible "

Ugyan miert?
Miert ne lehetne veletlenszeruen ket csoportra osztani a pacienseket es az egyik csoportnak eloirni a ketogen dietat, a masiknak meg nem.

Mi az SWD?

Nem lesz "vak", kulonosen nem "dupla vak" proba, de miert ne lehetne random?
Válasz erre 

mysstes 2013.06.27. 21:40:50

@dolphin: Itt a kérdés az, hogy volt-e már, aki a paleonak nevezett diétába belehalt, és hányan voltak, akiknek használt? A nagyjábóli arányok alapján tudjuk mondani, hogy az ajánlásai jók.

Lehet apróbb dolgokat kritizálni, finomítani, satöbbi.
Válasz erre 

Komavary · http://orokorom.freeblog.hu 2013.06.28. 10:13:32

@fordulo_bogyo:

"Miert ne lehetne veletlenszeruen ket csoportra osztani a pacienseket es az egyik csoportnak eloirni a ketogen dietat, a masiknak meg nem."

Mert túl kevés a beteg, túl vegyes a háttér, és - szerintem - egy gyógyíthatatlan, áttétes rákkal együtt élő beteg számára joggal huszadrangú kérdés, hogy élete utolsó pár hetében-hónapjában mit eszik. Ha egyáltalán van mit ennie.

Ha a paleolit diéta hatásait akarod tesztelni, akkor szerintem két dolgot tehetsz.

Egy, fogsz x darab egészséges fiatalt, és Y ideig a csoport egy részét ezzel, a másikat meg a szokásos étrenddel eteted, azután meg keresel olyan egészséget leíró értékeket, amik alapján kijelented, hogy az új étrend jobb vagy rosszabb, írsz belőle cikket és/vagy ismeretterjesztő könyvet.

Kettő, megvárod míg lesz elég adat egy széles körben végzett vizsgálatból az adott étrendre nézve. Szerintem ilyen még nics a paleóból.

Másképp (pl. végstádiumos rákos betegekkel) szerintem esély sincs.

Egy viszont szinte biztos: a szokásos nyugati étrendhez képest (standard western diet, SWD, meg nevezik még vagy hatféleképpen: en.wikipedia.org/wiki/Western_pattern_diet ) a tudatos étrend/életmódváltozások pozitív változást fognak mutatni. (A fényevést és társait persze kizárva).
Válasz erre 

bölcsbagoly 2013.07.02. 14:44:05

@Komavary: a másik topikban is írtam, hogy még a nagyobb létszámú kontroll csoportok esetében sem kaphat az ember teljes értékű eredményt, mivel minden egyed másként reagál úgy a gyógyszerekre, mind a táplálékokra, ergo a különböző diétákra is. A nagyszámok törvénye persze érvényesül, de egyénekre lebontva már korántsem egyértelmű a helyzet. Nem véletlenül van a gyógyszerek dobozaiban hetvenhét kontraindikáció jelezve, csakhogy senki se perelhesse a gyártót!
Válasz erre 

vigyüktúlzásbaadolgokat 2013.07.24. 21:10:27

@Tara.: "milyen szempontból, miért életveszélyesek a pszichológia témában írt könyvei? Érdekelne."

Két cikk azoknak, akik még nem olvasták, esetleg árnyalja a képet:

index.hu/tudomany/2013/06/21/kell-e_nekunk_a_pszichiatria/

epa.oszk.hu/01300/01326/00058/11vizi.htm
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook

Mijez

A Kritikus Biomassza egy főként biológusokból álló baráti társaság blogja, ahol megmondjuk a véleményünket mindenféle biológiával kapcsolatos témáról és nemcsak...

Keresés

impakták

Utolsó kommentek

  • Kovacs Nocraft Jozsefne: @Mesterséges Geci: Ahogy egy másik blogba küldött kommentemben írtam, lehetünk ló- és tehéntrágya nagyhatalom is, minek ipar ebbe az országba? Bár a tehén nem jó, mert sok metánt fingik a légkörbe... (2023.02.21. 20:59) Hogyan vernek át? A mérgezett víz esete
  • Sexcomb: @Mesterséges Geci: Eltűnt valamilyen hozzászólásod? Akkor? Az a cenzúra, hogy nincs cenzúra? Tehát neked van egy erős érzelmi alapállásod, amivel hogy ha nem egyeznek a valóság tényei, akkor inkább... (2023.02.21. 19:42) Hogyan vernek át? A mérgezett víz esete
  • Mesterséges Geci: @Sexcomb: gáz, ha ezt magyarázni kell. Cenzúra = csak az jelenhet meg, amit megengedek. Előmoderáció... lássuk csak... ja, igen, ez pontosan az. Ennél már csak az a nagyobb gáz, ahogy ezt itt a blo... (2023.02.21. 19:37) Hogyan vernek át? A mérgezett víz esete
  • Mesterséges Geci: Ja, és (lásd előző, még hivatkozni sem tudok rá) pont az Átlátszó hírhedt a félrevezető cikkei miat... Aham... a nemzethhy sajtóban, meg a fideSS propagandistái körében. (2023.02.21. 19:36) Hogyan vernek át? A mérgezett víz esete
  • Sexcomb: @Mesterséges Geci: Ha elolvastad volna, rájöttél volna, hogy erről egyáltalán nem szól. Milyen cenzúra? Moderáció azért kell, mert viszonylag gyakran akarnak hozzászólásnak álcázott potencianövelő... (2023.02.21. 18:10) Hogyan vernek át? A mérgezett víz esete
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • Kovacs Nocraft Jozsefne: @Mesterséges Geci: Ahogy egy másik blogba küldött kommentemben írtam, lehetünk ló- és tehéntrágy... (2023.02.21. 20:59) Hogyan vernek át? A mérgezett víz esete
  • fuhur: Szerintem az áránál fontosabb kérdés a tű bisszahúzásának a hibaszázaléka. (2022.04.27. 18:53) L-SOMA a gyomorinjektáló kapszula
  • Untermensch4: @lpt1: "milyen érdekes ez a sok GMO-hülye, aki veled szembe jön az autópályán, nem?" Mikor Berta n... (2021.04.29. 21:41) Hogyan duplázhatnánk meg a magyar GDP -t?
  • Tony Multh: Kedves Kalmár Éva, azt kérdezem, hogy a kb 10 évvel korábbi cíkke óta miként látja ma, 2021-ben a ... (2021.03.25. 18:55) Ketogén diétával a rák ellen?
  • glantos70: Érdekes cikk, köszi! (2021.03.05. 21:05) Miért egyenlőtlen a Lyme-kór fertőzések eloszlása?

Facebook

Tovább a Facebook-ra

YouTube csatorna

Címkék

#geekemberek (1) abiogenezis (2) adathordozás (1) adhd (1) agouti (3) agy (5) aids (2) alex (1) alkohol (3) áltudományok (6) alvas (1) anatómia (10) antibiotikum (9) antidepresszáns (1) antipszichotikum (1) antitest (1) anyatej (1) archeogenetika (2) astyanax (4) atavizmus (1) autofágia (1) baktérium (11) ben goldacre (4) biobulvár (56) biodizájn (11) biohacking (2) biokémia (3) biotechnológia (10) biotrial (1) bmp (1) bőr (1) bt toxin (11) burgess shale (1) cannabis (1) carl zimmer (1) cb10 (11) cb10-retro (3) cc-by 4.0 (1) chemoton (1) cichlid (1) cliff tabin (1) craig venter (3) CRISPR (12) csalánozók (1) csigák (1) csokeveny szervek (13) ctvt (1) cukorbetegség (1) daganatok (5) david kingsley (6) deextinkció (2) denevér (4) denisova (3) devbio101 (12) dezinformáció (3) diybio (1) DNS (17) dohanyzas (1) domesztikáció (3) dopping (1) Drosophila (1) ebola (2) ediakara fauna (2) élethossz (1) élet és tudomány (72) elsevier (1) embryo (10) endocannabinoid (1) epigenetika (3) értelmes tervezés (13) értem (12) érzékelés (1) etika (1) evodevo (86) evolucio (168) evolúció (12) exobiológia (1) fajképződés (4) fehérje (4) fejlábúak (2) fgf (1) filmkritika (2) first peoples (2) flagellum (2) fossziliák (25) fotók (1) foxp2 (5) gene-drive (1) génexpresszió (8) genomok (13) gensebeszet (79) génterápia (4) george church (10) geospiza (2) gépház (3) gmo vita (112) gomba (9) greenpeace (10) gyógyszerkísérlet (7) h1n1 (1) hal (1) halak (2) hangya (1) háziasítás (7) hgt (10) hiv (3) homeopatia (5) homo floresiensis (5) homo naledi (1) homo neanderthalis (13) homo sapiens (6) hox (19) hülyeség (3) human (49) idegelettan (8) illúziók (1) immun (9) impakták (11) influenza (1) intelligens tervezés (15) intelligent design (15) ismeretterjesztés (3) járvány (7) kabóca (1) karotenoid (1) kérészek (1) ketogén diéta (1) kettős hélix (1) kettős spirál (1) kezdőknek (5) kitlg (2) klíma (4) kolónia (1) konvergens evolúció (4) könyvajánló (16) környezetvédelem (6) kozmetika (1) kreacionizmus (17) kromoszómák (1) kutya (14) lamarck (1) látás (4) lebontó folyamatok (1) lovak (4) lúgosítás (2) macska (5) madar (2) magnetorecepció (1) malaria (1) malária (1) mamut (3) march for science (1) matemorfózis (1) mc1r (11) meetup (34) melanizmus (1) membracidae (1) méreg (3) mezőgazdaság (1) mikrobiológia (19) mikrobióm (2) mikroRNS (3) mimikri (1) mintázatok (18) modszerek (3) molekuláris gasztronómia (19) mooc (4) mosaicscience (2) mta (3) műanyag (2) myostatin (2) négyes hélix (1) neil shubin (2) neurobiológia (4) nipam patel (1) nobel díj (7) növénybiológia (4) nyelvkészség (1) ökológia (3) olimpia (1) oltások (10) oltványozás (3) ölveczky bence (1) onthophagus (4) opszin (4) optogenetika (1) öregedés (3) organoid (1) öröklődés (13) orvoslás (3) őssejt (9) oxitec (1) paleontológia (1) paleo diéta (6) papagáj (2) parabiózis (1) paraziták (4) peromyscus (3) peter grant (2) pettyesaraszoló (2) pigmentáció (1) pinty (6) placebo (1) polio (2) probiotikum (1) pszeudogének (7) pszichedelikumok (1) pterosaurus (1) puhatestűek (2) ragályos rák (1) rákkutatás (17) rasszizmus (3) regeneráció (2) rendezetlen fehérjék (1) rendszertan (1) retrogén (5) richard lenski (4) RNS (5) rosemary grant (2) rovarok (1) sarlatánok (3) SARS-CoV-2 (1) sean b carroll (2) sejtosztódás (2) shh (1) shinja jamanaka (1) shinya yamanaka (1) snowball (2) specáció (1) steve horvath (1) sügérek (2) szekvenálás (1) szem (14) szendi gábor (6) szépségipar (1) szex determináció (3) szimuláció (1) szintetikus biológia (3) szúnyogok (1) tájékozódás (1) tánc (2) táplálkozástudomány (18) tarsadalom (8) TDCS (1) természetfilm (1) tiktaalik (1) tim hunt (1) többsejtűség (2) toxoplasma (3) transzpozon (3) tudkom (11) tudomány történet (8) tudpol (15) tükörteszt (4) tüskéspikó (3) űrkutatás (1) végtagfejlődés (3) velőléc (1) vércsoportok (1) vírusok (3) viselkedés (7) werner szindróma (1) wnt (1) wolbachia (7) zika (1) Címkefelhő

Archívum

  • 2023 február (1)
  • 2022 május (1)
  • 2022 február (2)
  • 2021 március (2)
  • 2021 február (3)
  • 2020 december (1)
  • 2020 október (1)
  • 2020 augusztus (2)
  • 2020 július (7)
  • 2020 június (4)
  • 2020 május (3)
  • Tovább...

Feedek

  • RSS 2.0
    bejegyzések, kommentek
  • Atom
    bejegyzések, kommentek
XML

Creative Commons

Creative Commons Licenc

Egyéb

evolúció, biológia, genetika, fejlődéstan, kreacionizmus, intelligent design, intelligens tervezés, áltudományok, biology, genetics, evolution
süti beállítások módosítása
Dashboard