CB_banner_new.jpg
Debunking the paleo diet

Debunking the paleo diet

2013.03.20. 16:43 dolphin

Christina Warriner sokkal profibbul szedi elemeire a paleolitikus táplálkozás mögé erőltetett mítoszokat, mint én tettem egykor, de a lényeg ugyanaz: természetesen működhet, mint diéta, de ziher, hogy nem azért, mint Szendiék állítják.

28 komment szendi gábor paleo diéta Tovább
Debunking the paleo diet Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
28 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Azonosak -e a tudományellenes mozgalmak alapjai? Azonosak -e a tudományellenes mozgalmak alapjai?
  • Dezinformációkereskedők - Glifozát és Monsanto Dezinformációkereskedők - Glifozát és Monsanto
  • Hogyan készíthetünk anti-SARS-CoV-2 ellenanyagokat? Hogyan készíthetünk anti-SARS-CoV-2 ellenanyagokat?
  • Hogyan mutathatunk ki még vírusokat? Hogyan mutathatunk ki még vírusokat?
  • Hogyan mutathatunk ki vírusokat? Hogyan mutathatunk ki vírusokat?

A bejegyzés trackback címe:

https://criticalbiomass.blog.hu/api/trackback/id/tr885154165

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fordulo_bogyo 2013.03.21. 07:08:06

Nagyon jo, koszi!
Válasz erre 

fordulo_bogyo 2013.03.21. 07:11:39

Azert a te cikked osszemerheto am ezzel, nincs okod szerenykedni. Az egyik regeszeti, a masik genetikai szempontbol kritizalja teljesen jogosan a paleo butasagot.
Sem igy, sem ugy nem allja meg a helyet.

Az osszes ilyen dieta jo abbol a szempontbol, hogy jo, ha a polgar odafigyel arra, hogy mit es mennyit eszik.
Ezen tulmenoen mind teves, hamis.
Válasz erre 

mezrablo 2013.04.08. 11:07:52

Sztem, itt valami nem stimmel.

Vegigneztem, es - "Paleo"-s letemre - szinte mindennel 100%-osan egyetertek, csak a "Paleo etrend/eletforma", mint fogalom definiciojanak ertelmezeseivel nem.
Ez az, ami egy picit csusztatasnak tunik szamomra.
Pl. amit az elejen mond, hogy hust-hussal esznek (igaz volt ez mellet meg par felreertelmezese a Paleo-rol, de ezt hangulyozta az elejen eleg sokaig).

Sztem a felreertes valahonnan onnan johetett, hogy nem igazan jart utana pontosan mi is a Paleo definicioja es
talan a paleodiet.com/definition.html-lapjan levo informaciokat vette alapul, amelyek szamomra is eleg ellentmondoak es en nem igazan autentikusak.

Talan Robb Wolf fogalmazta meg a leginformativabban mi is a Paleo (robbwolf.com/what-is-the-paleo-diet/).

Ezek alapjan sztem ez a TED prezentacio nem Debunk-ing, hanem "teljes" egyetertes (kezdve az adott kornyezettol fuggo taplalekszerzestol, egeszen a bakterium haztartasig es meg sorolhatnam).
Kiveve persze a Peleo, mint fogalom ertelmezeseitol.:)

@fordulo_bogyo
>Ezen tulmenoen mind teves, hamis.

Eleg magabiztos vagy a tudasodban.:)

Megj.: Tudas (erosen leegyszerisutett es vegletesen lesarkitott verzioja) = a meglevo es konnyen visszahivhato informaciok osszessegenek es az ertelmi kepessegnek a hanyadosa.
Válasz erre 

mezrablo 2013.04.08. 11:07:58

Miert van ez a moderalas, ha mar meglevo profillal lehet csak kommentelni?

Elegge AntalValis ez igy, sztem.:)
Válasz erre 

dolphin · http://adlibitum.hu 2013.04.08. 12:08:32

@mezrablo: Moderálás azért van, mert így biztosak lehetünk benne, hogy a trollok nem lepik el a helyet. Valóban jobb lenne, ha regisztrált nickeknél automatikusan kiiktatható lenne, de a blog.hu-nak nincs ilyen fícsöre.

Paleo: itt tipikus egymás mellett elbeszélés van, te, mint sokan, azt nem érted, hogy a paleo diéta kritikusainak nem a konkrét étrenddel van a baja, hanem azzal, amit mögé kerítettek. Mint kiscsilliószor el lett mondva: nem azt állítjuk, hogy a diéta nem működik, hanem azt, hogy egész biztos nem azért, amit Cordain és Szendi állítanak a paleolitikum lakosainak genetikai adaptációjáról.
Válasz erre 

fordulo_bogyo 2013.04.08. 16:01:20

@mezrablo: ">Ezen tulmenoen mind teves, hamis.

Eleg magabiztos vagy a tudasodban.:)"

Tudod, ha otvenfele kulonbozo dieta mind azt allitja magarol, hogy egyedul az az igazi egeszseg titka, es kozben semmi nyilvanvalo ordito kulonbseg a kulonbozo dietak hivei kozott, akkor indokolt a magabiztossagom.

Egyeszerre nem lehetnek igazak a vercsoport-, a szetvalaszto-, az igazi paleo-, a hamis paleo- (miattad kulonboztetem meg oket, de ez is nezopont kerdese, te az egyit valtozatat tartod igazinak, mig masok szemmel lathatoan mas valtozatat), a vegetarianus-, a feng shui-, a ketogen-, csak nyers etel-, stb. stb dietak.
Válasz erre 

mezrablo 2013.04.08. 16:31:29

@dolphin:
Amit a genetikarol irsz, abban teljesen egyeterthetunk. Te vagy a szakerto, es a hiteles szakertok velemenye a relevans.
Azert, ha jobban belegondolsz, nem hiszem, hogy adaptalodtunk volna az allando bosegre, tulzott kaloriabevitelre (a tulzott szenhidratfogyasztast is beleertve),
amely korunk etkezesi szokasainak egyik fo jellemzoje,
Válasz erre 

mezrablo 2013.04.08. 16:59:17

@fordulo_bogyo: Az Atkins-t kifelejtetted.:)
Válasz erre 

fordulo_bogyo 2013.04.09. 12:03:37

@mezrablo: Igazad van. Nem volt szandekos, ismerem azt is. Ha jol latom, eleg kozel all a paleohoz.

A lenyeg, hogy van sok egymasnak kemenyen ellentmondo taplalkozasi elmelet, mind nagyon meggyozoen hangzik, de szisztematikus bioznyitek egyik mellett sincs eleg.
Es egyszerre nem lehet mind igaz.

Hogyan lehetne donteni kozottuk?
Válasz erre 

mezrablo 2013.04.09. 12:03:49

@fordulo_bogyo: Bocsika, kesoi valaszert, de errefele a nap mas idoben kel fel.

Sztem rossz iranybol kozelited meg a dolgokat, ui. mit is ajanl:
1. Testmozgas,
2. Stresszmentesebb eletvitel,
3. Pihenteto alvas (ido+korulmenyek)
4. Hus (Marha, sertes, csirke, vad husok, tenger gyumolcsei stb., ha lehet normalisan tartott/etetett allatok)
5. Sok zoldseg: Az alacsony energiatartalma miatt. (Sokat eszel, tele a gyomor, de keves kaloria. Ertheto nem?)
6. Valamennyi gyumolcs (nem tulzott fogyasztas, mert ugye a sok gyumolcs is hizlal, ha tetszik, ha nem. Persze csak annak akinek van Biokemiai ill. Taplalkozabiokemiai ismerete. A tobbieknek valahogy nem hizlalo.:))
7. Mennyisegek es aranyok: Aranyban legyen az energiaszukseglettel, de a kornyezeti szempontokat is vegye figyelembe, ami az utobbi evtizedekben mar nem igazan mervado, mert szine barmikor barmilyen energiahordozohoz hozza lehet ferni.
8. Vitaminok/Asvanyi anyagok: A D3, es az Omega3-at ajanlja. A tobbit nem igen, mivel a fenti listabol talan hianytalanul potol(hat)ja a szervezet. Ha valamit nem, akkor potoljuk. De, nem ajalja a Lenkei fele vitamin doppinget sem.
9. Elegendo allati- es esszencialis zsir (F vitamin, Omega3): Az Omega3-at fentebb mar emlitettem az allati zsirok pedig talan potolhato az elfogyasztott husokbol.

Es amit nem ajanl:
1. Cukrok (tulzott) fogyasztasa: Nem ajalnja pl. a szaj- es belbakteriumok egyensulya (pl. fogazat egeszsege stb.), inzulinvalasza es az energiabevitel szabalyozasa miatt.
1.1 Lyukas fog ismeros, nem?
1.2 Ugye a szensavas uditoknek es egyeb "sok" cukrot tartalmazo etelek inzulinvalasza/kaloriatartalma is eleg magas lehet.
1.3 Azert mondja, hogy nem kell, mert nelkule konyebben el lehet erni az optimalis energiaigenyt, vele, meg ugye eleg nehezen eleg nehezen, merk a napi kb. 2000kcal ugye rohamosan tud fogyni, sok cukrozott etelt/ital eszem/iszom.
De, nem fogjak letepni rolma a "Paleo" jelveny, ha neha-neha cukrot es tejszint/tejet teszek a kavemba, vagy ha semmi massal nem lehet valamit vele helyettesiteni , akkor azt hasznalni.:)
Sztem, ha mar valaki ebbol a megfontolasbol elutasitja a feldolgozott cukrok (feher- es barna cukor es egyebek), akkor mar eleg sokat tesz a tulzott energiabevitel csokkenteseert.
2. Gabonafelek fogyasztasa: Magas inzulinvalasz (kenyer a 100%:) cukor csak 80-90 korul mozog), a lektinek (WGA lektin) miatt, de a gluten sem igazan hasznal a belsejteknek, de errol egy biokemikust kerdezz.
3. Huvelyesek fogyasztasa: Itt is a lektinek a bibisek. De, sztem mertekkel lehet enni. En sem vetem meg a finom Csulkos Bablevest.:)
4. Tejtermekek fogyasztasa: A magas inzulinvalasz (laktoz (40%-a az tejben levo ossz kalorianaknak)+laktaz=galactose+glukoz), Kazein (tejfeherjenek kb 80%) es talan a novekedesi hormonok miatt.
A laktoz nem sokat szamit, hiszen ha valakinek nincs intoleranciaja (van laktaz enzime), akkor azzal nincs sok gond esetleg az magas inzulinvalasz.
5. Feldolgozott etelek fogyasztasa:
6. Novenyi olajok fogyasztasa: Igen, nem ajanlja egyaltalan, esetleg salatara. Ez a meccs meg nincs lejatsza rendesen, de eddig szamomra az jott le inkabb, hogy az allati eredetu transzzsir (kacsa-, sertes- es libazsir stb.), mint az egeszsegesnek titulalt novenyi olajok tulzott fogyasztasa.

Szoval melyik resszel nem ertesz egyet?

Van meg par biztos, de most hirtelen ennyi jutott eszembe.:)

Amugy, felre ne ertsd, nem leptem be a Paleo hitkozossegbe, eppen forditva.
A fentebb leirt eletformat kovetem es az ugy nez ki az egybeesik a Paleo nezeteivel.
Es ez nem az "igazi Paleo", csak az az eletmod etrend kombo, amit EN szemely szerint magamenak tudok vallani.
Ha ezt Paleo-nak hivjak, vagy a Paleo elveivel nagyon sok kozos vonasa van, akkor EN Paleos vagyok.
Tolem hivhatnak "Szinti Boy Dieta"-nak is, akkor azt mondanam nyugodt szivvel, hogy en "Szinty Boy Dieta"-n elek.
De, ugye ne felejtsuk el, hogy a Paleo nem dieta, hanem inkab eletmod/etrend.

Azt meg, hogy milyen ideologiat es uzletet gyartottak kore, azt nagy ivben lesz@rom.
Az maradjon azoknak, akik hit/eros befolyas nelkul nem tudnak elni es talan me'g a kepesseguk sincs meg arra, hogy melyebben utanajarjanak a dolgoknak.

Huuu, regenyt irtam.:) Remelem vilagosabb lett, mi az amit EN Paleo-kent ertelmezek.
Válasz erre 

Poroszkai Attila (törölt) 2013.05.18. 20:20:55

Végül is lehet igaza van a csajnak, fax se tudja mitől működik a módszer, mégis leszedett rólam másfél év alatt 48 kilót, elmulasztott egy csomó betegséget és életerősebbnek érzem magam mint valaha. Xarok is rá mi van a hátterében ennek :-D
Válasz erre 

padisah 2013.05.18. 23:05:17

@fordulo_bogyo:

Az elhízás alapvetően akkor következett be, amikor a 20. század során az emberiség elkezdte mindazt amit korábban a paraszti munka keretében fizikai munka volt, gépesíteni, automatizálni. Ezek a gépek már természetesen fosszilis energiahordozóval meghajtva működnek, az ember nem használ el vele sok kalóriát.

Hogy is kell ezt elképzelni? Egy 19. századi parasztgazdaság lovakkal műveli meg a földet, a betakarítás kézi erővel történik, és közben is rengeteg emberi munka kell, még a háztartások működtetéséhez. Ezek a paraszti gazdaságok látják el a városokat is élelemmel, meg az igás állatokat, akkor már főleg lovakat. Ehhez rengeteg energiára van szükség. A kor technikai szintjén pedig a legkevesebb munkával a legtöbb energiát termelő élelem a búza, tehát az a fő mezgaz termék, és főleg ez a tápláléka a sok kézimunkát végző embereknek is.

A 20.sz során aztán ez átalakul, automatizálják, az emberek többsége a városokba költözik, és ott is automatizálják a fizikai munkát, miközben anyagi bőség van, tehát már telik húsra is.

Az emberek elkezdik mindennap azt enni, amit azelőtt csak ünnepnapokon ehettek, húst és szénhidrátot egyszerre. És aztán nem mozogják le, mennek az irodába ülni.

A paleo és egyébként az atkinson is, vagy bármi más alacsony szénhidrát alapú diéta azért releváns, mert a városi ember életmódjára reflektál, kiiktatja azt a komponenst a táplálékból amit feleslegesen viszünk be: a szénhidrátot. Már nem kell annyit fizikailag dolgozni, erre nincs szükségünk. Azok képesek a szokásos diéta mellett súlyt tartani, akik extrém időt szánnak sportolásra, és lemozogják. Egy edzőtermeben vagy futószerelésben imitálják a paraszti munka kalória igényét.

a dolog másik oldala, hogy aki eltolja a fehérje-szénhidrát arányt a fehérje javára, az feltehetően több izomtömeget fog még alacsonyabb kalóriabevitel mellett is fejleszteni, tehát nemcsak a kalóriabevitele csökken, hanem a saját energiafogyasztása is megnő, még testmozgás nélkül is, passzív zsírszövet helyett energiaéhes izomszövete lesz

a többi dolog a gabona, tej, zöldség etc már lehet vita tárgya, én 12 kilót fogytam a paleóval
Válasz erre 

2013.05.18. 23:31:01

@fordulo_bogyo: Egyeszerre nem lehetnek igazak a vercsoport-, a szetvalaszto-, az igazi paleo-, a hamis paleo- (miattad kulonboztetem meg oket, de ez is nezopont kerdese, te az egyit valtozatat tartod igazinak, mig masok szemmel lathatoan mas valtozatat), a vegetarianus-, a feng shui-, a ketogen-, csak nyers etel-, stb. stb dietak. "

Vagy mégis igazak lehetnek. Mert ha azt vesszük,hogy az emberré válás folyamán különböző típusok alakulhattak ki, akkor elképzelhető, hogy míg az AB vércsoportúak jól torelálják a gabonaféléket, a O vércsoportúak nem.
Innen adott, hogy nekik a paleo ajánlott diéta, míg az AB-seknek a vegetariánusb életmód is beválhat.
Mert nem csak a bőrünk színe , az arcvonások különböztetnek meg minket egymástól.
Gondolok itt például a tejintoleranciára, vagy a szójával szembeni allergiás reakciókra NEM ázsiai embereknél.
Egy biztos: mindenkinek a saját igényei szerint kéne táplálkozni. Egyetlen diéta nem lehet általános.
Válasz erre 

jánosbácsi (törölt) 2013.05.19. 08:09:28

@Poroszkai Attila: Na ez pont így van nálam is! fél év alatt 17 kg-t fogytam, a cukrom 9-ről 5, és jobb a közérzetem, energikusabb vagyok.....nekem ennyi elég...a többi nem érdekes
Válasz erre 

mysstes 2013.06.27. 21:40:29

@dolphin: Hanem akkor miért?

Egyébként elfelejtitek, hogy a Jézuska hozza az ajándékot, különben a kisgyerek neki nem tudna örülni. A felnőtteknek is megvan a maga Jézuskája... A világ legkomolyabb gondolkodói hívták fel a figyelmet arra, hogy a tisztán racionális gondolkodás becsődöl, a mítikus gondolkodás _inherens_ része a gondolkodásnak, sőt a közepe. Mindenki _hisz_ valamiben, ezt nem lehet pótolni semmivel, mert ez metafizika. A metafizikát te nem tudod pótolni semmivel a felnőttnél, ahogy a gyereknél az esti mesét sem.
Válasz erre 

Komavary · http://orokorom.freeblog.hu 2013.06.28. 10:13:55

@mysstes: Azért, mert az étrend/testsúly, _amiről_ átvált valaki paleóra, nagyon nem egészséges.
Válasz erre 

bölcsbagoly 2013.07.02. 14:11:24

@Könnyen elkaptuk, uram!: egy rögtöni cáfolat: 0 vércsoportos vagyok, de jól tolerálom a gabonaféléket és szinte semmiben sem egyezik az ízlésem/ergo a táplálkozásom az ennek a vércsoportnak ajánlottakkal!
Válasz erre 

bölcsbagoly 2013.07.02. 14:11:34

@mysstes: embere válogatja, szinte teljesen immunis vagyok a misztikumra. nem vagyok hívő alkat. Nincs igényem a metafizikára és ezzel nem vagyok egyedül A földön. Ergo, a tételed hamis!
Válasz erre 

bölcsbagoly 2013.07.02. 14:44:02

@padisah: bármilyen diétával lehet fogyni, csak a a többi következmény eltérő az esetükben! Ugyanis, ha kevesebb kalóriát viszünk be mint amennyit felhasználunk akkor fogyni fogunk!
Másik tétel: mindenkinek különbözik valamiben az anyagcseréje másoktól, ergo ami az egyiknél beválik, az nem okvetlenül jó másoknak. Itt hibáznak a különböző dietetikusok: általánositanak!
Amúgy feláll a szőr a hátamon, amikor a szénhidrátokról olvasom a meséket. Nem ártana megtanulnia mindenkinek, ha már nem figyelt oda az iskolában, hogy a szervezet univerzális üzemanyaga a glükóz! Ahogy a diesel motor nem megy csak a megfelelő üzemanyaggal s azt nem lehet helyettesiteni semmivel sem, ugyanez a helyzet a sejteknél is. Más tészta, a fejlődésben levő gyerek, az izomragyúró testépitő vagy a regenerálódó beteg, ahol sok sejtépitő aynagra is szükség van, a többi halandónak ezekből csak annyi amennyi az elhalt sejtek pótlására szükséges, a többi úgy is átalakul glükózá vagy kiürül a szervezetből!
Ahány ilyen dietetikai könyvet/cikket olvasok mindig felmerül bennem a gondolat, hogy a szerzők vajon miért nem frissitik fel/szerzik meg a megfelelő ismereteket az ember energetikai és köztes anyagcseréjéről? Mert láthatóan nagy hiányosságokkal küzdenek e téren!
Válasz erre 

fordulo_bogyo 2013.07.02. 18:48:31

@Könnyen elkaptuk, uram!: "Vagy mégis igazak lehetnek. Mert ha azt vesszük,hogy az emberré válás folyamán különböző típusok alakulhattak ki, akkor elképzelhető, hogy míg az AB vércsoportúak jól torelálják a gabonaféléket, a O vércsoportúak nem.
Innen adott, hogy nekik a paleo ajánlott diéta, míg az AB-seknek a vegetariánusb életmód is beválhat."

Elkepzelheto, persze. Delkepzelheto az is, hogy epp ellenkezoleg, az AB nem toleralja a gabonat, a 0 pedig igen. Meg az is elkepzelheto, hogy nincs osszefugges.

DE a paleo azt allitja, hogy minden embernek ugyanazt kene ennie, itt az ellentmondas.

"Egy biztos: mindenkinek a saját igényei szerint kéne táplálkozni."

OK, es honnan lehet tudni, hogy egy adott embernek pontosan mi az igeney, mi jo neki?
Válasz erre 

vigyüktúlzásbaadolgokat 2013.07.25. 16:16:10

@mezrablo: @mezrablo: "Az Omega3-at fentebb mar emlitettem az allati zsirok pedig talan potolhato az elfogyasztott husokbol."

Itt van egy jó cikk, amiben az omega-3-mal foglalkozik a szerző, és sokoldalúan körbejárja a témát (bár a kommentekben könnyedén odaveti, hogy halolajból nem lehet túladagolás). Jelzem, hogy dr. Hibbeln-től azt idézi, hogy "ez csak egy lehetséges korreláció", és vizsgálni kell a környezeti hatásokat is (dr. H.-re hivatkozik Szendi is). Az omega-3-ról a hagyományos tudósok is tudnak, csak szerintük az ősember állatok belső részeiből szerezhette, ill. manapság a kontinens közepén is tudjuk pótolni, pl. dióból.
felicitasz.blog.hu/2009/11/20/csodaszer_depresszio_ellen_egeszseges_kisbabaert
Megjegyzés: a tengerek túlhalászásáról elég sokat lehet olvasni pl. a Greenpeace honlapján, ebből úgy tudom, nem maradtak ki napjainkban a krillek és kis halak, akikből a halolaj-kapszulákat állítják elő. Ezt legmegrázóbban Farley Mowat írta le a könyveiben, bár elég kimerítő tud néha lenni a haragoszöld-stílusa.

Zsírok: Nem tudom, hogy csak a húsokból mennyi zsír pótolható, de elgondolkodtató az az érdekes jelenség, amiről már biztos hallottatok. Ha nézünk eszkimókról szóló filmeket, akkor látjuk, hogy pl. az Eskimo hunters c. fekete-fehér kisfilmben (ugyanígy más dokufilmben) a húst/halat? a család vacsora közben kis tálka zsírba (fóka vagy bálna) mártogatja. És ha jól láttam, akkor a fenti filmben (nem vagyok túl jó az angol beszéd megértésében, de talán jól értelmezem a táblázatokat) is felsorolják a belsőségeket, azaz arra utalnak, hogy az ősember (és ősemberi módon élő bennszülöttek) tényleg szőröstül-bőröstül megették az elejtett állatokat. Modernebb eszkimós filmekben: az inuit férfi simán kihúzza pl. a fóka szemét, és jóízűen elfogyasztja (mondjuk nem emlékszem, hogy az a vitamin miatt volt-e, de mondott vmi. magyarázatot a narrátor). Vicces párhuzam (na jó, lehet, hogy csak anekdota, de nem tudok jobbat): Farley Mowat a farkasos könyvében kipróbálja az egér-diétát, és addig nincs túl jól, amíg megnyúzza a kis állatkákat, de mikor egészben eszi őket, onnantól kezdve egész jól van az egér-koszton (vagy legalábbis a farkasok, rókák a természetben biztos meg tudnak élni kis rágcsálókon is, ha nincs más).
Válasz erre 

vigyüktúlzásbaadolgokat 2013.07.25. 17:06:08

@mezrablo: "Pl. amit az elejen mond, hogy hust-hussal esznek (igaz volt ez mellet meg par felreertelmezese a Paleo-rol, de ezt hangulyozta az elejen eleg sokaig)."

Ehhez képest Szendi Paleolit könyvében az első oldalakon található a paleos kajapiramis (hús az alsó, legszélesebb sáv), és mellette hogy milyen tré a manapság ajánlott gabonaalapú táplálékpiramis (erről Kőhalminak van egy vicces szövege a Showderklubban:). Ami az érdekes, nemrég Szendi az egyik hírlevelében (azért föl vagyok rá iratkozva hehe) közölte a kedves olvasóközönséggel, hogy vegetáriánusok is kajálhatnak paleo módon!! (szegények mit is?: zöldség, gyümölcs, olajos magvak, semmi rántott karfiol rizzsel vagy zöldbabfőzelék?)

Ami még nagyon tetszett a fenti filmben ahogy bemutatja a vad brokkolit, répát, barackot, és mellette a nemesített brokkolit, répát, barackot (ugye "óriási" a különbség). Tudatosítja bennünk, hogy a mezőgazdaság nemcsak az, hogy a gabonákat elkezdték szelektálni és újravetni, hanem a zöldség-gyümölcsöket is nemesítették.
Válasz erre 

bölcsbagoly 2013.07.26. 09:54:24

@fordulo_bogyo: 0 vércsoportú vagyok és 73 éve jól tolerálom a gabonaféléket, sőt a káposztát, hüvelyeseket és minden mást amit állitólag nem kellene!
Válasz erre 

Komavary · http://orokorom.freeblog.hu 2015.01.07. 17:39:38

Egy tévéadó kérésére szakértők rangsorolták a táplálkozási formákat/diétákat. A paleo is rajta van a listán :p

www.huffingtonpost.com/2015/01/06/best-worst-diets-2015-us-news_n_6418754.html
Válasz erre 

mezrablo 2019.06.12. 20:47:41

@dolphin
Igazsag szerint, csak arra vagyok kivancsi, hogy valtozott-e a velemenyed a Paleo es/vagy az alacsony szenhidrat alapu dietakrol (pl. LCHF). Es ne keverjuk bele Szendieket.:)
Válasz erre 

dolphin · http://adlibitum.hu 2019.06.12. 20:57:55

@mezrablo: Ismét, nem először és gondolom nem utoljára, hangsúlyoznám, hogy nem magukat a diétákat kritizáltam, hanem a köréjük rittyentett, nagy állításokat tevő, de teljes megalapozatlan "evolúciós" BS maszlagot. Azt a kritikámat továbbra is fenntartom.

A konkrét diétákról meg nem nagyon van véleményem, mert annyira nem érdekel a téma. Mivel nem vagyok dietetikus, nem nagyon követem, hogy épp ki-mit állít valamelyik diétáról, hasznáról és előnyeiről. Ezek egy része egyébként _szerintem_ ugyanúgy gyenge evidencián alapuló nagyotmondás, mint azt az elmúlt években már számtalanszor láttuk, pl. az antioxidánsok, vagy az omega-3 zsírsavak esetében.

Az én szememben a legjobb tanács, amit táplálkozással kapcsolatban olvastam egy 2007-es Michael Pollan cikkben fogalmazódott meg:
www.nytimes.com/2007/01/28/magazine/28nutritionism.t.html
"Eat food. Not too much. Mostly plants. [...] Don’t eat anything your great-great-grandmother wouldn’t recognize as food."
Ez 12 évvel később sem tűnik igazán meghaladottnak.
Válasz erre 

mezrablo 2019.06.13. 11:11:32

Igen, ismerem a cikket, es eleg jo is. De sajna, O is beleesik abba a hibaba, hogy egyfelol allitja, hogy az etel tul komplex ahhoz, hogy erdemlegesen lehessen kutatni tudomanyosan modszerekkel es ez miatt a redukcionizmust okolja a civilizacios betegsegekert, masfelol ugyanezeket a kutatasokat, hasznalja fel az o sajat dietajanak (a flexitarian, The Pollan's Family Table) nepszerusitesere.
Válasz erre 

dolphin · http://adlibitum.hu 2019.06.13. 11:12:48

@mezrablo: Ebben biztos nem lesz vita köztünk - én sem Pollan munkásságát ajánlom, általában (nem is ismerem annyira), hanem ezt a konkrét cikket.
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook

Mijez

A Kritikus Biomassza egy főként biológusokból álló baráti társaság blogja, ahol megmondjuk a véleményünket mindenféle biológiával kapcsolatos témáról és nemcsak...

Keresés

impakták

Utolsó kommentek

  • Sexcomb: @nemecsekerno_007: Naná. Hiszen olyan egyszerű élelmet termeszteni! Próbáltad már? A másik fele érdekes, mert ez egy nagyon régi hazugság, amit a zöldek szoktak puffogtatni. Kérlek fejtsd ki, hogy... (2021.02.15. 17:04) Az USA mezőgazdasága átalakul
  • nemecsekerno_007: @Sexcomb: Egy borsodi zsákfaluban termeszthetnének maguknak élelmet. Inkább ez mint, hogy monopóliumot építsen ki 2-3 nagy multi cég. (2021.02.15. 17:01) Az USA mezőgazdasága átalakul
  • Untermensch4: @nemecsekerno_007: Ha drágább lesz a hús mint a csokoládé akkor bizonyára kevesebb elhízott ember lesz... én voltam már úgy munkanélküli hogy extrém árérzékeny diétát folytattam. Abban az évben a... (2021.02.15. 17:01) Az USA mezőgazdasága átalakul
  • Untermensch4: @Bambano: Szélerőműveket építeni meg nem tiltott, de lehetetlen. (2021.02.15. 17:01) Az USA mezőgazdasága átalakul
  • Sexcomb: @Laci Szabados: Hozzátenném, hogy ez az a terület, ahol jelentős befektetések árán a kilencvenes évekre világszínvonalú kutató-fejlesztő kapacitást építettünk ki. Nyugodtan lehetnénk mostanra egy bi... (2021.02.10. 21:40) Az USA mezőgazdasága átalakul
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • Sexcomb: @nemecsekerno_007: Naná. Hiszen olyan egyszerű élelmet termeszteni! Próbáltad már? A másik fele ... (2021.02.15. 17:04) Az USA mezőgazdasága átalakul
  • bölcsuhu: Megengedve, hogy a madárembriók egyedfejlődésének a manipulációjából le lehet vonni ilyen következ... (2020.11.09. 21:07) A madárcsőr eredete
  • Untermensch4: @Sexcomb: A "néphülyítő mozgalmak elleni másik néphülyítő mozgalom" szervezésének indokoltságát a... (2020.11.03. 08:44) Azonosak -e a tudományellenes mozgalmak alapjai?
  • Sexcomb: @Irbisz: A probléma az, hogy az, hogy van egy molekulám, ami petri-csészében öli a baktériumokat e... (2020.10.23. 21:20) Hogyan tervezzünk új antibiotikumot?
  • drue: "Ebből levonható a következtetés, hogy a molestus populációk azonos eredetűek, egyszer alakultak k... (2020.08.11. 12:25) Fajkeletkezés szúnyogéknál

Facebook

Tovább a Facebook-ra

YouTube csatorna

Címkék

#geekemberek (1) abiogenezis (2) adathordozás (1) adhd (1) agouti (3) agy (5) aids (2) alex (1) alkohol (3) áltudományok (6) alvas (2) anatómia (10) antibiotikum (9) antidepresszáns (1) antipszichotikum (1) antitest (1) anyatej (1) archeogenetika (2) astyanax (4) atavizmus (1) autofágia (1) baktérium (11) ben goldacre (4) biobulvár (55) biodizájn (11) biohacking (2) biokémia (3) biotechnológia (10) biotrial (1) bmp (1) bőr (1) bt toxin (11) burgess shale (1) cannabis (1) carl zimmer (1) cb10 (11) cb10-retro (3) cc-by 4.0 (1) chemoton (1) cichlid (1) cliff tabin (1) craig venter (3) CRISPR (12) csalánozók (1) csigák (1) csokeveny szervek (13) ctvt (1) cukorbetegség (1) daganatok (5) david kingsley (6) deextinkció (2) denevér (4) denisova (3) devbio101 (12) dezinformáció (3) diybio (1) DNS (17) dohanyzas (1) domesztikáció (3) dopping (1) Drosophila (1) ebola (2) ediakara fauna (2) élethossz (1) élet és tudomány (68) elsevier (1) embryo (11) endocannabinoid (1) epigenetika (3) értelmes tervezés (13) értem (12) érzékelés (1) etika (1) evodevo (86) evolucio (168) evolúció (12) exobiológia (1) fajképződés (4) fehérje (4) fejlábúak (2) fgf (1) filmkritika (2) first peoples (2) flagellum (2) fossziliák (25) fotók (1) foxp2 (5) gene-drive (1) génexpresszió (8) genomok (13) gensebeszet (78) génterápia (4) george church (10) geospiza (2) gépház (3) gmo vita (111) gomba (9) greenpeace (10) gyógyszerkísérlet (6) h1n1 (1) hal (1) halak (2) hangya (1) háziasítás (7) hgt (10) hiv (3) homeopatia (5) homo floresiensis (5) homo naledi (1) homo neanderthalis (13) homo sapiens (6) hox (19) hülyeség (3) human (50) idegelettan (9) illúziók (1) immun (9) impakták (11) influenza (1) intelligens tervezés (15) intelligent design (15) ismeretterjesztés (3) járvány (7) kabóca (1) karotenoid (1) kérészek (1) ketogén diéta (1) kettős hélix (1) kettős spirál (1) kezdőknek (5) kimera (1) kitlg (2) klíma (4) kolónia (1) konvergens evolúció (4) könyvajánló (16) környezetvédelem (6) kozmetika (1) kreacionizmus (17) kromoszómák (1) kutya (14) lamarck (1) látás (4) lebontó folyamatok (1) lovak (4) lúgosítás (2) macska (5) madar (2) magnetorecepció (1) malária (1) malaria (1) mamut (3) march for science (1) matemorfózis (1) mc1r (11) meetup (34) melanizmus (1) membracidae (1) memoria (1) méreg (3) mikrobiológia (18) mikrobióm (2) mikroRNS (3) mimikri (1) mintázatok (18) modszerek (4) molekuláris gasztronómia (19) mooc (4) mosaicscience (2) mta (3) műanyag (2) myostatin (2) négyes hélix (1) neil shubin (2) neurobiológia (4) nipam patel (1) nobel díj (7) növénybiológia (4) nyelvkészség (1) ökológia (3) olimpia (1) oltások (10) oltványozás (3) ölveczky bence (1) onthophagus (4) opszin (4) optogenetika (1) öregedés (3) organoid (1) öröklődés (13) orvoslás (3) őssejt (9) oxitec (1) paleontológia (1) paleo diéta (6) papagáj (2) parabiózis (1) paraziták (4) peromyscus (3) peter grant (2) pettyesaraszoló (2) pigmentáció (1) pinty (6) placebo (1) polio (2) probiotikum (1) pszeudogének (7) pszichedelikumok (1) pterosaurus (1) puhatestűek (2) ragályos rák (1) rákkutatás (17) rasszizmus (3) regeneráció (2) rendezetlen fehérjék (1) rendszertan (1) retrogén (5) richard lenski (4) RNS (5) rosemary grant (2) rovarok (1) sarlatánok (2) SARS-CoV-2 (1) sean b carroll (2) sejtosztódás (2) shh (1) shinja jamanaka (1) shinya yamanaka (1) snowball (2) specáció (1) steve horvath (1) sügérek (2) szekvenálás (1) szem (14) szendi gábor (6) szépségipar (1) szex determináció (3) szimuláció (1) szintetikus biológia (4) szúnyogok (1) tájékozódás (1) tánc (2) táplálkozástudomány (18) tarsadalom (8) TDCS (1) természetfilm (1) tiktaalik (1) tim hunt (1) többsejtűség (2) toxoplasma (3) transzpozon (3) tudkom (11) tudomány történet (8) tudpol (15) tükörteszt (4) tüskéspikó (3) űrkutatás (1) végtagfejlődés (3) velőléc (1) vércsoportok (1) vírusok (3) viselkedés (7) werner szindróma (1) wnt (1) wolbachia (7) zika (1) Címkefelhő

Archívum

  • 2021 február (2)
  • 2020 december (1)
  • 2020 október (1)
  • 2020 augusztus (2)
  • 2020 július (7)
  • 2020 június (4)
  • 2020 május (3)
  • 2020 április (1)
  • 2020 március (1)
  • 2020 február (2)
  • 2020 január (1)
  • Tovább...

Feedek

  • RSS 2.0
    bejegyzések, kommentek
  • Atom
    bejegyzések, kommentek
XML

Creative Commons

Creative Commons Licenc

Egyéb

evolúció, biológia, genetika, fejlődéstan, kreacionizmus, intelligent design, intelligens tervezés, áltudományok, biology, genetics, evolution
süti beállítások módosítása
Dashboard