Viszontválasz3 Tasi Istvánnak
dolphin
Vissza
a bloghoz
Kedves István!
Némi meglepetéssel olvastam leveled, hiszen
nem számítottam arra, hogy az ÉRTEM tagjainak
írt alig leplezett kortes-beszédet kapok valódi
válasz helyett, és mi tagadás, az ezzel
együtt járó hossz is váratlanul ért.
Mint azt már azóta személyes
találkozásunkkor is jeleztem, természetesen nem
fogok minden pontra külön-külön kitérni,
részint azért, mert ez szerintem
áttekinthetetlenné tenné a levelezést,
részint pedig azért, mert leveledben számos olyan
gondolatot fogalmaztál meg, amelyekre már a Veled
és társaiddal folytatott levelezés során
korábban reagáltam [1]. Annak ellenére, hogy
pontosan megjósolható, hogy emiatt egyesek azzal fognak
vádolni, hogy „kikerültem a kínos
kérdéseket”, úgy vélem, éppen
elég mondanivalóm marad e levél
számára.
Mint mindketten tudjuk, legutóbbi levelem óta
számos, az ID megítélése
szempontjából fontos esemény történt.
Átmeneti fossziliák kerültek elő,
„lecsökkenthetetlenül komplexnek” látszó
rendszerekről derült ki, hogy mégsem azok, azaz a
tudomány tette a dolgát: újabb és
újabb teszteknek vetette alá az evolúciós
elméletet, ami derekasan állta a próbákat.
A legfontosabb jelentőségű esemény azonban
kétségtelenül csak lazábban köthető a
tudományos élethez; ez a doveri per
ítélethirdetése volt. És itt, első
komolyabb megmérettetésén az ID nagyon
kevésnek találtatott. Pedig az elején
látszólag minden adva volt, amire a mozgalom
vágyhatott: a jelenlegi konzervatív amerikai
adminisztráció által kinevezett, vallásos
(evangélikus) bíró, felfokozott
médiafigyelem, magabiztos Michael Behe. Csak egy dolog
hiányzott továbbra is az ID-táborból: egy
tudományos elmélet. Ezt pedig Jones bíró is
észrevette, kimondva,
amivel sokan már korábban is tisztában voltunk: az
ID egyszerűen tudományos köntösbe erőszakolt
kreacionizmus [2].
(Az ID tábor számára a per talán
legkínosabb része Barbara Forrest vallomása
lehetett, aki bemutatta, miként
lett a „kreacionizmusból” „intelligens design” egyszerű
szókicseréléssel az „Of Pandas and People”
írása során. [3])
Az ID-mozgalmat kétségetelnül sokkolta az
ítélet (jól mutatja ezt a honlapotok is, ahol
hónapokig egy vak hangot nem lehetett a dologról olvasni,
mígnem néhány hete a Discovery Institute (DI) egy erőtlen
tiltakozásának fordítását ki nem
tettétek). Rövid döbbenet után azonban
megindult a bűnbakkeresés, természetesen
kizárólag az ID-táboron kívül: nem a
mozgalom hibázott a hívek szerint, hanem az „elfogult”
bíró, aki „túllépte
hatáskörét”, stb. Szó sem esett arról,
hogy esetleg önvizsgálatot kellene tartani, mert lehet,
hogy tényleg hiányzik a tudományos mag a
gondolatmenetből, vagy az egykori doveri bizottság azon
túlbuzó tagjának a felelősségéről,
aki eskü alatt hazudott; a felelősség mindig máshol
volt. Ez egy visszatérő jellegzetessége
egyébként a kreacionista mozgalmaknak, az általad
említett Richard Sternberggel is valami hasonló
történt: ahelyett, hogy elismerték volna tetteinek
etikátlanságát, piedesztálra emelték
és mártírt csináltak belőle. Az
említett, egyébként a kreacionista
gondolatrendszerrel bevallottan rokoszenvező úriember ugyanis
saját szakállára próbált meg
javítani az ID-mozgalom szegényes
publikációs listáján, ezért a
DI-nél dolgozó Stephen Meyer egy cikkét komolyabb
peer-review nélkül leközölte az általa is
szerkesztett Proceedings of the Biological Society of Washington
c. újságban. A kutatók körében ez a
lépés valóban nagy felháborodást
keltett és az újság vezetősége
kemény hangú közleményben
ítélte el a szerkesztőségi elvekbe
ütköző tettet. A „megtorló intézkedések”
nagyobb részét azonban a kreacionista mozgalom
kollektív képzelőereje költötte az
ügyhöz [4,
5].
Az ID-mozgalmat ma egyfajta tudathasadásos
állapot jellemzi: tagjai morális felsőbbrendűséget
hirdetnek a „materialista világszemlélettel” szemben, de
nem beszélnek őszintén céljaikról
(különösen az Egyesült Államokban nem, ahol
az egyház és állam
különválasztását a társadalom
nagyon komolyan veszi), mert tudják, hogy azzal
egyértelművé tennék, hogy egy
szélsőséges álláspontot képviselnek.
Szeretik hangsúlyozni, hogy „csak” azt szeretnék
elérni, hogy az evolúció és az ID egyenlő
súllyal jelenjen meg a biológiaoktatásban, de -
mint az a mozgalom atyja, az általad is bőven idézett
jogászprofesszor, Phillip E. Johnson által jegyzett „Ék-dokumentumból”
[6] is kitűnik - a valódi cél a „tudományos
materializmus” és „káros” következményeinek
legyőzése, teljes helyettesítése a teisztikus
világnézettel. (Beszélgetésünk
alapján úgy vélem, nem tévedek nagyot, ha
azt gondolom, hogy ezt a nézetet Te is osztod.) Ez
természetesen teljesen hiteltelenné teszi azt a
(leveledben is megfogalmazott) állítást, hogy az
ID nem foglalkozik a tervező intelligencia mibenlétével.
Szintén skizofrén helyzetet teremt, hogy bár az ID
gyakran megpróbál új tudományként
tetszelegni, valójában gyakorlatilag semmiben nem
különbözik a klasszikus kreacionista
felfogástól. Leveled első oldalán Te is arra
utalsz, hogy az ID egy olyan új, „alternatív”, az
evolúcióval rivalizáló elmélet,
amelynek elfogadottsága most lép a „vitatottság”
fázisába, de alig egy oldallal később már
ellent is mondasz önmagadnak: „A világ értelmes
eredetének gondolata egyike a sok ezer éves
történelem legáltalánosabb eszméinek.
Az evolúció ezzel szemben egy százötven
éves elmélet […]”. Utóbbi
elszólásodból látható, hogy
valójában Te is tudod, hogy a két gondolatrendszer
közül melyik is a fiatalabb, alternatív
elmélet, amely az elhúzódó, napjainkban is
tartó paradigmaváltást kiváltotta.
Ahhoz, hogy az ID valóban tudományos
elméletté váljon, képes kellene legyen
arra, hogy a rendelkezésünkre álló hatalmas
tudományos adathalmazt megmagyarázza. Erre jelen
formájában nem képes, és ennek a tudatos
vagy tudatalatti felismerése készteti a
kreacionistákat a tudományos tények
bagatellizálására, esetenként
letagadására. (Itt is megfigyelhető az említett
visszatérő motívum: csak a tények lehetnek
hibásak, az „elmélet” tökéletessége
nem kérdőjelezhető meg.) Az élőlények
anatómiai és örökítőanyagbeli
hasonlósága, a paleontológiai leletek, a
biogeográfiai megfigyelések tények,
függetlenek Darwin elméletétől. Az
evolúció pedig azért vált
egyeduralkodóvá napjainkban, mert az egyetlen
olyan tudományos gondolatrendszer, amely képes az
említett megfigyeléseket megmagyarázó
elméleti keretet biztosítani. Mint említettem
Neked, nem esnék kétségbe, ha egyszer egy
valóban konkurens elmélet tűnne fel (bár ennek
jelen pillanatban nem látom sok esélyét): nagyon
izgalmas időszaka lenne az a biológiának, amikor olyan
kísérleteket végezne mindenki, amely
eldöntheti, melyik a helyes(ebb) a két elmélet
közül. De jelen formájában az ID nem ilyen
elmélet: nem képes egyértelmű magyarázatot
adni ténybeli ismereteinkre és nem is
falszifikálható.
Leveled visszatérő motívuma a „materializmus/
módszertani materializmus” felemlegetése, annak a
sugalmazása, hogy a tudományos módszer csak a
materialista filozófiával egyeztethető össze. Ez,
mint azt Bérczi Alajosnak már kifejtettem,
természetesen hamis állítás. A
metodológiai naturalizmus úttörői között
számos vallásos embert lelhetünk, pont azért,
mert az nem foglal állást a transzcendenssel kapcsolatos
filozófiai kérdésekben. Leveled és
legutóbbi beszélgetésünk legérdekesebb
pontja számomra éppen az volt, hogy magad is elismerted,
ismered ezt a distinkciót, sőt, azt is tudod, hogy az
evolúció elfogadása nem jelenti
szükségszerűen az ateista világnézet
igazát („ezzel nem állítom azt, hogy mindenki
aki az evolúcióban hisz, materialista […]”), csak azt
hiszed, hogy utóbbi vonzóbbá
válhat az evolúciót elfogadó emberek
számára. Úgy érzem, éppen ez az a
meggyőződés, félelem, amely az evolúcióval
szembeni ellenérzéseidet táplálja. „A
felsőbbrendű elme tevékenységének
koncepciója örökké érvényes
alterantíva marad” írod, s filozófiai
szempontból kétségtelenül igazad van. A
transzcendens létét sosem lehet kétséget
kizáróan sem megcáfolni, sem bebizonyítani.
És pont e miatt a falszifikálhatatlanság miatt
értelmetlen akárcsak próbát tenni arra,
hogy ezt a kérdést a természettudományok
keretén belül vizsgáljuk.
Levelem második felében néhány,
a leveledben előforduló, biológiai jellegű tárgyi
tévedésre térnék ki (a teljesség
igénye nélkül).
Kezdeném a szemmel kapcsolatos megjegyzéseiddel.
Egyrészt ismét leszögezném, hogy minden
ellenkező irányú sugallat ellenére, az első
levelemhez mellékelt ábra jól illusztrálja,
hogy egyetlen állatcsoporton belül, közeli rokon fajok
között megfigyelhetjük azokat az átmeneteket,
amelyek során egy fényérzékeny
foltból összetett szem alakulhatott ki. Az „evolucionista
irodalom” természetesen nem állított olyasmit,
hogy pl. a különböző összetett szemtípusok
egymásból levezethetők lennének, már csak
azért sem, mert ilyesmit nem is feltétetelez az
evolúciós elmélet. A darwini gondolatrendszer
kulcsmotívuma a közös ősből való
leszármazás, azaz egy evolúciós „fa”
létezése, és nem egy evolúciós
„létráé”, ami azt jelentené, hogy a mi
inverz szemünk a rovarok összetett szeméből
származtatható.
A szemtípusok különbözősége erdetileg arra
sarkalta a Modern Szintézis megalkotóit, hogy a
közös őst szem nélkülinek
feltételezzék, azt gondolva, hogy az anatómiailag
eltérő szemek egymástól függetlenül,
különböző gének és fehérjék
felhasználásával jöttek létre. Ernst
Mayr szavaival: „Mindaz amit a gének
fiziológiájáról megtanultunk,
evidenssé teszi, hogy homológ gének
keresése, a nagyon közeli rokon fajoktól eltekintve,
teljesen fölösleges próbálkozás. Ha egy
funkcionális szükségletre egyetlen hatékony
megoldás létezik, akkor nagyon különböző
gének, nagyon különböző útvonalakon
hozzák majd létre ugyanazt a megoldást. A”Minden
út Rómába vezet” éppen annyira igaz az
evolúcióra mint a mindennapokban.” Csakhogy ekkor
1963-at írtak és mind a molekuláris
biológia, mind a fejlődésbiológia gyerekcipőben
járt. A nézet téves mivoltára (amit
egyébként senki sem bánt, sőt) aztán a
múlt évtized közepén derült fény,
amikor felfedezték az előző leveleimben már
említett géneket (pax, dach, eya, six), amelyek a
legtávolabbi állatcsoportok (és
szemtípusok) esetében egyaránt a
szemkialakulás első lépéseit
katalizálták. Mindez nyilvánvalóvá
tette, hogy nem igaz, hogy a különböző
szemtípusok egymástól függetlenül
alakultak ki; a közös ős primitív
fényérzékeny szervét
módosították az utódok
különböző irányban. (Ennek megfelelően
napjainkban sok kutatócsoport az említett gének
szabályozó régióit vizsgálja, a
változások meghatározására.)
Második megjegyzésem a csökevény
szervekhez kapcsolódik. Természetesen az a merész
kijelentés, hogy „nem léteznek csökevényes
szervek”, köszönő viszonyban sincs a
valósággal. Nagyon is valósak, és igen
jó példái az evolúciónak [7]. El
lehet takarni a szemünket, vagy lehet próbálkozni
nyakatekert körkörös magyarázatokkal, de ez nem
változtat a tényeken. Tény, hogy az emberi
embriók farkának testhez viszonyított
aránya (bárhogy is igyekszel bagatellizálni) a
fejlődés korai szakaszaiban hasonló pl. az egér
embriókban megfigyelthez, s majd csak később pusztul el a
testrészt alkotó sejtek többsége [8]. De
tény az is, hogy a csirkeembriók szájában
jól felismerhető fogkezdemények foglalnak helyet
(pár hónapja olyan mutánst is leírtak,
amely primitív, hüllőkhöz hasonló fogakkal
rendelkezik [9]) vagy, hogy a boaféléknek, a ceteknek
és a szirénfélék embrionálisan
megjelenő végtagkezdeményei visszafejlődnek és
csökevényes medenceövet, hátsó
végtagokat hoznak létre. Utóbbiak esetében
ráadásul két, a Ti szemszögetekből igen
kínos, de a téma komolyan vétele esetén nem
megkerülhető dologra kell felhívjam a figyelmed.
Egyrészt rendelkezésünkre állnak azok a
fosszíliák, amelyek jól szemléltetik, hogy
az adott fajok kialakulása közben miként fejlődtek
vissza az egyes szervek. Nem kis csontdarabokról van szó
(mint azt sugallni próbálod leveledben), hanem jól
megőrzött csontvázakról, nemcsak a
cetfélék őseinek tartott Pakicetus, Basilosaurus,
Rodhocetus vagy Dorudon atrox (a sor még
folytatható lenne) esetében, hanem a Pezosiren
portelli nevű ősszirén esetében is (a cetekben
és a szirénekben egymástól
függetlenül, de hasonló módon ment végbe
az új élettérhez való
adaptáció). Ráadásul a csontvázak
jól szemléltetik nemcsak a hátsó
végtag fokozatos redukálódását,
hanem a test egyéb részein bekövetkező azon
változásokat is, amelyek révén kialakult a
vízhez való nagyfokú adaptáció
[10-15].
A másik dolog, amit meg kell itt említsek, az atavizmusok
léte. Ezeket korábban „visszafejlődött” jellegeknek
tartották, olyan eseteknek, ahol egy régen elvesztett
karakter újból megjelenik egy generációban.
Leggyakrabban olyan változásokról van szó,
amikor a csökevény szervek fejlődése során
„kioldódnak” az evolúció során
beépült fékek, és az amúgy
elsatnyulásra ítélt szervek ismét
kifejlődnek. Hogy csak az említett
csökevényszerv-példáknál maradjak,
ismert ilyesmi az emberi farok esetében (23 cm hosszú,
izmokkal, csigolyákkal ellátott farkakról is
tud a szakirodalom [16]), de az egyes cetfélék
körében is viszonylag gyakran megfigyelhető volt
többé-kevésbé fejlett hátsó
végtagok esetenkénti megjelenése (sajnos,
azóta az emberiség mindent megtett ezen fajok
kiirtása érdekében, így a statisztikai
törvényszerűségeknek megfelelően napjainkban egyre
ritkább az ilyen típusú megfigyelés) [17].
Mindezek, tetézve azzal a változatossággal, amit
normális esetekben megfigyelhetünk a természetes
populációkban [18], teljesen alaptalanná teszik
azon megállapításodat, miszerint létezik „egy
részletes „kivitelezési terv”, amelyben az utolsó
részletig az összes fázis előre be van programozva”.
Ilyen terv szerencsére nincs, mert nem is lehet: az
utolsó részletekig terjedő programozás azt
jelentené, hogy a különböző fajok
(beleértve minket is) minden egyede tökéletesen
egyforma lenne. Megpróbáhatod ezt azzal
magyarázni, hogy az ilyesfajta, fajokon belüli
variációt is előre beprogramozta a tervező, de ezzel
eljutunk a leveled érvelésének leggyengébb
pontjához, mondhatni öngóljához, amit meglepő
magabiztossággal lősz az ID hálójába.
Ugyanis azzal, hogy megkísérelsz életet lehelni
Sir Richard Owen már rég kimúlt, alapmodellekre
vonatkozó „Archetípus” elméletébe, nemcsak
azt a megmosolyogtató állápontot vagy
kénytelen elfoglalni, hogy a szerinted életet
létrehozni képes „tökéletes” Tervező
számára valamiért gondot okoz annak
elérése, hogy a fölösleges
szervkezdemények meg se jelenjenek a fejlődés
során (az eddig elképesztő bonyolultságú
dolgokat megtervező Valaki hirtelen kapkodni kezd, mint anno a Y2K-re
készülő programozók, itt-ott módosítva
a „programkódot”, ahelyett, hogy újraírná a
szubrutint – ráadásul, mint azt az atavizmusok
mutatják, még ez a „belejavítás” sem
tökéletes), de önként és dalolva
példázod azt, hogy az ID falszifikálhatatlan.
Falszifikálhatatlan, mert mindig és mindennel
összeegyeztethető, mindig elő lehet állni egy nyakatekert
magyarázattal, miért is elképzelhető, hogy pont
így lett az adott, tervezés szempontjából
fölöslegesnek látszó folyamat tervezve. Szinte
észrevétlenül Paley eredeti magyarázata
alól is kihúzod a kisszéket a vakfolt
körüli fejtegetésed során, miszerint nem
fontos, hogy valami nem tűnik tervezettnek a mi fogalmaink szerint, a
tervezettség valójában akkor is ott van, ha mi nem
vesszük észre („az élővilág intelligens
tervezője tudatosan épített bele a fajokba
hiányosságokat. […] A dolgok […] tökéletesen
olyanok, amilyennek a tervező létre akarta hozni őket.”).
És ezt még megfejeled azzal, hogy az ID „nem
foglalkozik azzal a kérdéssel mik lehetnek a jellemzői
és indítékai ennek a kreatív
értelemnek”. Adva van tehát egy „elmélet” az
élővilág sokszínűségének
keletkezéséről (pontosabban teremtéséről),
amely (állításod szerint) nem foglalkozik, azzal,
hogy ki termetette a világot, miért teremtette a
világot, és mint az előbb láthattuk arra, hogy
hogyan folyt ez a teremtés szintén csak homályos
magyarázatokkal szolgál. Jóformán egyetlen
kérdés marad: miről is szól akkor ez az
„elmélet”, mi az a tudományos kutatóprogram, amit
fel tud kínálni....?
S mintha magad is belátnád, hogy az ID a
hagyományos elmélet kritériumainak nem felelhet
meg, a leveled közel felét annak szenteled, hogy
megpróbáld bebizonyítani: valójában
az evolúció sem elégíti egy
tudományos elmélet feltételeit. (Ez a
törekvésed szintén több értelmet nyert a
szememben beszélgetésünk óta, amikor arra
tettél utalást, hogy szerinted a tudományos
módszer aktuális definícióját is meg
kellene változtatni.) Sajnos hosszú szemantikai
fejtegetéseid általában az általam
írtak lényegével nem foglalkoznak, illetve
számos esetben a kreacionista irodalom klasszikus és
sokszor cáfolt érveit fogalmazod meg újra. Nem
tudtam meg például, hogy „evolucionista barátaid”
milyen megfontolásból nem vetnék el az
evolúciót, ha egy nem DNS
örökítőanyagú kutyát lelnénk. Ez
őszintén érdekelne, hiszen egy ilyen
élőlény puszta léte cáfolná a
darwini közös eredet gondolatát (és egyszerre
támogatná a Christian Schwabe által
propagált, az élet többszöri független
kialakulását megfogalmazó elméletet). Az
sem derült ki pontosan, hogy egy évtizedek óta
jól dokumentált és ismert biológiai
folyamat, az osztódással szaporodó
prokarióták körében elterjedt
horizontális géntranszfer (HGT), miért
cáfolná az evolúciót vagy tenné
lehetetlenné annak tanulmányozását. Ez a
folyamat azt támasztja alá, amit ettől
függetlenül is tudtunk: az egyetlen génből
készült fák hordozhatnak pontatlanságokat
és ezért a leszármazási kapcsolatokat
pontosabban tükröző molekuláris fák
szerkesztéséhez több génre van
szükség. De a HGT egyáltalán nem jelenti azt,
hogy ne lehetne ilyen
fákat szerkeszteni [19, 20].
Filogenetikai fáknál maradva, azt is szóvá
kell tennem, hogy bár igyekeztél
„ellenpéldákkal” megkerülni, hogy a fák
szerkesztéseinek matematikai elveivel foglalkozz, ezen
irányú lépéseid ingatag talajra
vezéreltek. Funkcionális korlátaik miatt a
hisztonok valóban figyelemreméltó
hasonlóságot mutatnak, de ez nem jelenti azt, hogy
pontosan egyformák lennének, és ne tudnánk
evolúciós összefüggéseket
vizsgálni velük. Ilyesmi módunkban áll,
és a hiszton-fehérjék, hasonlóan a
relaxinokhoz, nem okoznak meglepetést e téren [21, 22].
(Az inzulinnal kapcsolatban azt javaslom, győződj meg magad a
filogenetikai összefüggésekről. A
transzláció során keletkező pre-proinzulin
fehérjéket megtalálhatod az NCBI
adatbázisában – a fehérjék
kódjai: emberi – NP_000198, csimpánz – NP_001008996,
sertés – P01315 -, az összehasonlítást
végző programot pedig itt.)
Mivel fejlődésbiológus vagyok, különösen
fejcsóválva olvastam állításodat,
miszerint „nagy különbségek mutatkoznak a
hasonló fajok azonos szerveinek kifejeződési
módjában”. Ez ugyanis egyáltalán nincs
így, és éppen ez könnyíti meg az
én munkámat, ez teszi lehetővé, hogy a
legkülönbözőbb más modellfajokból
származó eredményeket alkalmazni tudjam.
Különböző fajok tojásainak, illetve
petesejtjeinek mérete, szikanyagtartalma,
fejlődésének időzítése
különbözhet, de az embriogenezis során
működő alapvető molekuláris mechanizmusok, sejt-sejt
interakciók rendkívül hasonlóak. Nem
azonosak, ilyesmi nem is lenne lehetséges, hiszen a fajok
különböznek, de a fejlődés – legyen szó az
egész testről, vagy egyes szervekről - főbb
lépései még olyan távolabbi rokonok
esetében is megegyeznek, mint a hal és az egér.
És minél közelebbi rokonságban van két
faj, annál pontosabban egyeznek ezen fejlődési
folyamatok. (Ráadásul ezen
állításoddal önellentmondásba
keveredsz korábbi, sémákra és
„kivitelezési tervre” épülő magyarázatoddal,
mely szerint a Tervező – von Baer-i – logikája szerint: „az
egyes fajok embrionális fejlődésük során
annak a legnagyobb rendszertani csoportnak az
alapsémáját kezdjék el követni,
amelybe tartoznak […], majd fejlődésük iránya
egybizonyos ponton ágazzon el a szűkebb csoportjuk
sémája felé.”)
Azirányú igyekezetedben, hogy az
evolúció elméletét megkérdőjelezd,
sajnos gyakran nem magával az elmélettel foglalkozol,
hanem a tényeket kezded vitatni, s közben egymásnak
ellentmondó érveket fogalmazol meg. Ez valahol persze nem
a Te hibád, hiszen Te csak hűen követed az
önellentmondásokkal terhelt kreacionista irodalom
„útmutatásait”. Ezek az ellentmondások
részint az ID és a tudományos gondokodás
összeegyeztethetetlenségől adódnak, részint
pedig abból, hogy számos antievolucionista
hadilábon áll a tudományos tények
ismeretével és értelmezésével.
Utóbbi tendenciának valóban ikonikus műve Jonathan
Wells általad is idézett alkotása.
Wells bevallottan azért kezdett el biológiával
foglalkozni, hogy „legyőzze a darwini evolúciót”
és ennek jegyében írta meg „Icons of Evolution” c.
pamfletjét. A könyv egyik (általad is) leggyakrabban
idézett fejezete a nyírfaaraszoló lepkékkel
foglalkozik és egyben a legjobb példáját
nyújtja annak, hogy Wells mennyire
félretájékoztatja olvasóit [23, 24].
Az említett rovarnak két változata ismert: a
hagyományos, világos színű és egy
melanizált, fekete. Utóbbit először 1848
táján írták le Manchester
környékén, de a századfordulóra
már a környéken levő összes
nyírfasaraszolók több mint 90%-a ilyen volt. Ez a
drámai változás már korán szemet
szúrt a biológusoknak, és többen
felvetették, hogy összefüggésben állhat
az ipari forradalom következtében megnövekvő
légszennyezéssel, amely a világos színű
zuzmók elhalásának okozója volt és
sötét lerakódást képezett a rovar
elsődleges élőhelyein, a fákon. Ezt a felvetést
támasztotta alá az is, hogy az ötvenes
években bevezetett légszennyezést csökkentő
intézkedéseket követően a
légszennyezés és vele együtt a
környék fáin levő lerakódás
mennyisége, valamint a fekete nyírfaaraszolók
száma fokozatosan csökkenni kezdett - 1998-ra a
populációk mindössze 10%-a volt ilyen színű.
(Az angliai esettől teljesen függetlenül, az Egyesült
Államokban, Michigan térségében nagyon
hasonló jelenséget írtak le 1929 és
napjaink között: a fekete színű
nyírfaaraszolók elterjedése, majd
visszaszorulása összefüggésben volt a
légszennyezettség változásával [25,
26]). A fenti, jól megfigyelhető összefüggés
miatt vált az eset az evolúció
példájává, és Kettlewell
kísérletei arra voltak hivatottak, hogy
tisztázzák, mi okozza a szelekciót, ami miatt a
melanizált forma előbb elterjedt, utóbb pedig
visszaszorult. A kísérletek
metodológiáját valóban érte
később kritika, de amit Wells megfogalmaz, az durva
csúsztatás. Először is az tényszerű
tévedés, hogy a nyírfaaraszolók nem
fordulnak elő a fák törzsein [27], de ennél is
nagyobb probléma, hogy Michael Majerus
munkásságát úgy igyekszik
beállítani, mintha az
érvénytelenítené Kettlewell
megfigyeléseit. Majerus annyit állított, hogy nem
kizárólag a madarak predációja okozza az
evolúciós változást, de akkor is és
azóta is többször hangsúlyozta, hogy az
elsődleges oknak ő is ezt tekinti [28, 29]! (Amikor ez kiderült,
Wells, aki addig Majerus munkásságát
ajnározta, hirtelen becsmérelni kezdte őt... [24]) A
biológusok számára a nyírfaaraszoló
történetében semmi meglepő nincs: a melanizmusra az
állatvilágban számos más példa is
létezik és közülük nem egy
összefüggésben van a sötétebb
környezethez való alkalmazkodással, vagy
éppen a predáció elleni védekezéssel
[30].
Sajnos másik forrásod, Michael Cremo sem volt jobb
választás, mint Wells. Sőt. Talán nem
véletlen, hogy a Discovery Institute honlapján
egész pontosan 0 (azaz nulla) alkalommal szerepel a neve, hiszen
Cremo úr (mint az a leveledből immár egyértelműen
kiderül) nem érti, miként működik a
tudomány. Szavai szerint: „igen, ezt szokták tenni a
tudományban. Ha valaki szeretne bemutatni egy elméletet,
akkor olyan bizonyítékokat keres, amelyek
alátámasztják az elméletet.” Csakhogy,
mint azt már többször hangsúlyoztam, egy
tudományos elmélet az adott terület teljes meglevő
tudományos ismeretanyagát (a Jeti és tsai
egyébként továbbra sem tartoznak ide) és
nemcsak annak önkényesen kiragadott részét
kell megmagyarázza.
Végül egy utolsó megjegyzés. Ha
őszintén szeretnétek, hogy megjelenjen egy, az
evolúcióval rivalizáló tudományos
elmélet, akkor előbb fel kellene hagyjatok a tények
szelektív értelmezésével és annak a
hamis kettősségnek az erőltetésével, miszerint ha
a darwini elméleten sikerül fogást lelnetek, az
automatikusan a tervezettséget bizonyítja. Mint
már ebben a levelemben is hangsúlyoztam, egy
tudományos elmélet elsődleges célja nem egy
másik elmélet cáfolata. Egy igazi elmélet
aktuális ismereteink értelmezéséhez
biztosít egy intellektuális keretet és
képes megcáfolható predikciók
tételére. Utóbbiak révén fog
eldőlni, hogy versenyző elméletek közül melyik igaz
és melyik nem. Amíg azonban az ID-mozgalom megmarad annak
a hamis illúziónak a börtönében, hogy
tudomány nem a tudományos módszer keretein
belül elvégzett megfigyelésekről és azok
értelmezéséről, hanem filozófiai
ideológiák közötti harcról szól,
soha nem lesz képes tudományos alternatívát
nyújtani semmire.
Üdvözlettel,
Máté
[1] Itt elsősorban az abiogenezisre
gondolok,
ui. Farkas Ferenccel folytatott levelezésem során az
általad felsorolt kritikák többségére
már reagáltam. Annyit hangsúlyoznék csak,
hogy a kémiai evolúció (abiogenezis) és
biológiai evolúció (darwinizmus) két
külön elmélet (az egyik az élet
megjelenésével, a másik pedig az
élővilág sokféleségének
eredetével foglalkozik). Ezt azért tartom
szükségesnek, mert érzésem szerint leveledben
a kettő kicsit összemosódik.
[2] http://www2.ncseweb.org/kvd/main_docs/kitzmiller_342.pdf
[3] http://www.pandasthumb.org/archives/2005/10/i_guess_id_real.html
[4] http://www.pandasthumb.org/archives/2005/02/a_second_dimens.html
[5] http://danielmorgan.blogspot.com/2005/12/sternberg-saga-continues.html
[6] http://scienceblogs.com/pharyngula/upload/2006/02/Wedge.pdf
[7] Az általad ellenpéldaként felhozott Scadding
idézet kontextusból kiragadott. Scadding arról
beszélt, hogy a csökevényszervek nem
nyújtanak külön bizonyítékot az
evolúcióra a homológiák
meglétén túl. (Zárójelben
jegyezném meg, hogy jól láthatóan itt magad
esel abba a bűnbe, amivel korábban engem vádoltál
a Gilder interjú kapcsán, amit egyébként –
mint arról mindenki meggyőződhet a
cikket elolvasva – nem követtem el.)
[8] Sapunar D, Vilovic K, England M, Saraga-Babic M. (2001)
Morphological diversity of dying cells during regression of the human
tail. Ann Anat. 183(3): 217-222.
[9] Harris, MP, Hasso, SM, Ferguson, MWJ, and Fallon, JF (2006)
The Development of Archosaurian First-Generation Teeth in a Chicken
Mutant. Current Biology 16: 371-377.
[10] Bejder, L., Hall, BK (2002) Limbs in whales and
limblessness in other vertebrates: mechanisms of evolutionary and
developmental transformation and loss. Evolution & Development
4(6): 445-458.
[11] Gingerich PD, Haq Mu, Zalmout IS, Khan IH, Malkani MS.
(2001) Origin of whales from early artiodactyls: hands and feet of
Eocene Protocetidae from Pakistan. Science 293:
2239-2242.
[12] Nummela S, Thewissen JG, Bajpai S, Hussain ST, Kumar K. (2004)
Eocene evolution of whale hearing. Nature 430: 776-778.
[13] Spoor F, Bajpai S, Hussain ST, Kumar K, Thewissen JG.
(2002) Vestibular evidence for the evolution of aquatic behaviour in
early cetaceans. Nature 417: 163-166.
[14] Thewissen JG, Williams EM, Roe LJ, Hussain ST. (2001)
Skeletons of terrestrial cetaceans and the relationship of whales to
artiodactyls. Nature 413: 277-281.
[15] Domning, D. P. (2001) The earliest known fully quadrupedal
sirenian. Nature 413: 625-627.
[16] http://www.anatomyatlases.org/AnatomicVariants/SkeletalSystem/Images/19.shtml
[17] http://www.talkorigins.org/faqs/comdesc/section2.html#atavisms_ex1
[18] Shubin NH. (2002) Origin of evolutionary novelty: examples
from limbs. J Morphol. 252(1): 15-28.
[19] Ciccarelli, FD, Doerks, T, von Mering, C, Creevey, CJ, Snel, B
and Bork, P (2006) Toward Automatic Reconstruction of a Highly
Resolved Tree of Life. Science 311: 1283-1287.
[20] http://www.bork.embl.de/tree_of_life/
[21] Thatcher, TH and Gorovsky, MA (1994) Phylogenetic analysis
of the core histones H2A, H2B, H3, and H4. Nucleic Acids Res. 22(2):
174–179.
[22] Wilkinson, TN, Speed, TP, Tregear, GW and Bathgate, RAD (2005)
Evolution of the relaxin-like peptide family. BMC Evolutionary
Biology 5:14.
[23] http://www.ncseweb.org/icons/
[24] http://www.talkorigins.org/faqs/wells/iconob.html
[25] Grant, B. S. and L. L. Wiseman. (2002) Recent history of
melanism in American peppered moths. Journal of Heredity 93:
86-90.
[26] Grant, B. S., A. D. Cook, C. A. Clarke, and D. F. Owen.
(1998) Geographic and temporal variation in the incidence of melanism
in peppered moth populations in America and Britain. Journal of
Heredity 89: 465-471.
[27] Majerus, ME (1998). Melanism: evolution in action.
[28] Michael Majerus Profile. (2004) Science 304:
1894-1895.
[29] „First, it is important to emphasize that, in my view, the huge
wealth of additional data obtained since Kettlewell's initial predation
papers (Kettlewell 1955a, 1956) does not undermine the basic
qualitative deductions from that work. Differential bird predation of
the typica and carbonaria forms, in habitats affected by industrial
pollution to different degrees, is the primary influence of the
evolution of melanism in the peppered moth” (Majerus, Melanism:
evolution in action, p. 116).
[30] Majerus ME and Mundy NI. (2003) Mammalian melanism:
natural selection in black and white. Trends Genet. 19(11):
585-588.
Vissza
a bloghoz
|