Viszontválasz2 Bérczi Alajosnak
dolphin
Vissza
a bloghoz
Tisztelt Bérczi Alajos!
Először is engedje meg, hogy
egyetértésemnek adjak hangot azon
megállapításával kapcsolatban, hogy az ID
nem egy elmélet. (Hogy szerintem miért nem, azt előzőleg,
Tasi Istvánnak írt levelemben fejtettem ki hosszabban.)
Azonban azon feltételezése, hogy az elmélet
címkét mások ragasztották rájuk, nem
igaz. Ha ellátogat a Discovery Institute honlapjára,
akkor keresőjükbe beütve a „theory, Intelligent Design”
szavakat, közel
800 találat jelenik meg, melyek
többsége egyáltalán nem más
források kritikus idézése, hanem saját
vélemények, fejtegetések az elmélet
mibenlétéről. Hasonlóképpen a doveri
iskolai körzet sokat vitatott közleményében az
ID mint a darwini evolúcióval rivalizáló
elmélet szerepel.
Levelének központi gondolata, mely szerint az
oktatásban kettős mércét alkalmaznak, és az
evolúció hívei, akik az Ön
megjelölésében materialista ateisták,
elnyomják a másképpen gondolkozókat,
véleményem szerint nem megalapozott. Az
alábbiakban néhány sorban kifejteném, hogy
miért gondolom így.
Azt hiszem, hogy Ön a materializmust a metodológiai
naturalizmus szinonímájaként használja,
pedig ez szerintem helytelen. A metodológiai naturalizmus, amely
napjainkban a tudományos módszer alappillére, azt
a felfogást tükrözi, hogy a környező
világról természetes, fizikai úton
szerezhetünk tudást, s az így szerzett tudást
reprodukálható és tesztelhető
(falszifikálható) tudományos elméletek
formájában fogalmazhatjuk meg. A tudományos
módszer gyökerei az empiricizmushoz vezethetők vissza -
amelynek neves képviselői közül Arisztotelészt,
Hume-ot, Locke-ot illetve Aquinói Szt. Tamást
emelhetjük ki (utóbbi megfogalmazásában: „Nihil
est in intellectu quod non prius in sensu” azaz „semmi sincs az
értelemben, mely előzőleg nem volt az érzékekben”)
-, később pedig a bécsi kör, Karl Popper, Lakatos
Imre, stb. munkássága volt hatással rá.
Azonban a metodológiai naturalizmus nem foglal
állást a transzcendenssel kapcsolatban, sőt nem is
foglalkozik vele. Így aztán nem meglepő, hogy a
materialistákon kívül mások is
elfogadják a tudományos módszert és az ezen
alapuló elméleteket, így az
evolúciót is, de elvetik az áltudományokat,
mint az ID-t.
Az „evolucionista” sátorban három nagy csoport
található: 1.) a teista evolucionisták, akik
szemében a szent szövegek és a tudományos
elméletek összeegyeztethetők (itt említhetjük
számos neves evolúcióbiológus és
paleontológus, pl. Alfred Wallace, Ronald Fisher, Theodosius
Dobzhansky, Pierre Teilhard de Chardin jezsuita szerzetes nevét,
vagy George Coyne-t, aki a vatikáni obszervatórium
vezetője, de számos zsidó felekezetet, a liberális
muszlimokat valamint magát a katolikus egyházat is ide
sorolhatjuk, hiszen utóbbi hivatalos álláspontja
szerint elfogadja az evolúciót, noha az emberi lelket
Isten adományának tartja); 2.) az agnosztikus
evolucionisták, akik szerint a transzcendens léte a
rendelkezésünkre álló eszközökkel
se nem igazolható, se nem cáfolható (Darwin maga
is ebbe a kategóriába tartozott); 3.) illetve a
materialista evolucionisták, akik egyben a filozófiai
naturalizmus hívei is, azaz a valódi ateisták.
Jól látható tehát, hogy korántsincs
arról szó, hogy az ateisták
rákényszerítenék akaratukat az
oktatási rendszerekre, hiszen igen különböző
világnézetű emberek fogadják el az
evolúciót. Sőt, ha az evolúció
alaptézisével kapcsolatban egyetértés is
van, a mechanizmusára vonatkozóan számos komoly
vitával találkozhatunk a tudományos irodalomban
(klasszikus neodarwinizmus – molekuláris evolúció
neutralista elmélete, vagy gradualizmus – pontozott
egyensúly, hogy csak a legismertebbeket említsem), azaz
arról sincs szó, hogy egyes gondolatmeneteknek
kikezdhetetlen státusza lenne, ne létezne kritika ezen a
tudományterületen. Azonban mind a kritika, mind a
kritikára adott válasz a tudományos módszer
keretein belül kell maradjon. Ami nem teljesíti ezt a
kritériumot (márpedig az ID nem teljesíti) az nem
tekinthető tudománynak, s mint ilyen nem is
tanítható tudományként.
Az ID „lépésről-lépésre
dokumentálni” követelménye egyszerűen
kötekedés, amely ráadásul hosszú
távon az ID mozgalom szempontjából kifejezetten
kontraproduktív. Azért nevezem kötekedésnek,
mert a valóságban szó sincs arról, hogy a
tudományos világ megpróbálna elmosni
létező kérdéseket. Pont az ilyen
megválaszolatlan kérdések éltetnek
bennünket, kutatókat, ezek adják munkák
tárgyát és értelmét, hiszen melyik
kutató ne szeretne egy-egy nagyobb kérdésre
választ adva a tudományos irodalomba bevonulni?
Kontraproduktívnak pedig azért tartom ezt a
gondolatmenetet, mert hosszú távon, ahogy az egyes
kérdésekre megszületnek a válaszok, az ID
jól láthatóan nevetséges helyzetbe
kerül, ahogy egyes kirakat kérdéseit hirtelen ejti
és helyettük kapkodva keres újakat. Bő tíz
évvel ezelőtt például a kreacionista irodalom
visszatérő motívuma volt a bálnák
szárazföldi eredetét bizonyító
fosszíliák hiányának
felhánytorgatása. Michael Behe is egyike volt a
felhánytorgatóknak a „Darwinism, Science or
Philosophy?”
című könyv lapjain, aztán néhány
hónappal írása megjelenése után
három átmeneti fosszíliát is leltek a
paleontológusok. Azóta a kreacionista irodalomból
hirtelen nyoma veszett a tengeri emlősök iránti
vonzalomnak...
Összefoglalván a fentieket: ha egy gondolatmenet
tudományos elméletként akar
elfogadottá
válni, akkor teljesítenie kell a tudományos
módszer feltételeit. Ha pedig nem tud vagy nem akar a
tudományos módszer szabályai szerint
„játszani”, akkor hirdetői ne akarják a
természettudományos tananyag részévé
tenni, hanem tárgyalják ott, ahova való: a
filozófia- és/vagy vallásoktatás keretein
belül. Ennek a kérdésnek nincs köze az
„ideológiai semlegességhez”, ez egyszerű
racionális elvárás.
Üdvözlettel,
Varga Máté
Vissza
a bloghoz
|